30th Century Man
The Way I Feel Inside
Queen Bitch

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Waiting for Zissou

Oseanografen Steve Zissou går Jaques Costeau en høy gang, ikke minst når det gjelder filmmusikk.

The Life Aquatic with Steve Zissou er - for dere som ikke har sett filmen - historien om den lett falmede oseanografen Steve Zissou, spilt av Bill Murray. Etter mange år på tronen som den ubestridte ener innenfor oseanografiens tilsynelatende umåtelig populære(!) dokumentarfilmproduksjoner, bevitner vi i filmen Zissous falmende, eldre dager. Som i Wes Andersons øvrige filmer, er The Life Aquatic with Steve Zissou en sjarmerende historie med stereotype karakterer plassert i en stilren, om enn lettere absurd setting.

Når det kommer til filmmusikk, er Anderson en slags muppets-utgave av Quentin Tarantino; der Tarantino spiller koole surflåter og lettere obskure evergreens til velkoreografert tegneserievold, spiller Anderson David Bowie-sanger på portugisisk, Devo og The Zombies til sitt tragikomiske kostymespill.

Det tragikomiske er i ferd med å bli et gjennomgangstema for Anderson, som i Bill Murray har funnet det perfekte omdreiningspunktet for lettere resignert oppgitthet i møte med verdens voksende krav. Ved å fokusere på menneskenes sårbarhet og lettere patetiske sider kunne filmene og den dertil hørende musikken endt opp som et litt uviktig, umorsomt skuldertrekk, slik tilfellet delvis var med Andersons forrige film, The Royal Tenenbaums. Denne gangen har imidlertid Anderson truffet blink, og filmmusikken er blitt et samtaletema i seg selv, ikke minst grunnet den brasilianske skuespilleren Seu Jorges eksentriske nytolkninger av David Bowie-hits i portugisisk språkdrakt.

Men musikkvalget spenner over så mye, mye mer - her er både en spesielt atypisk Devo-låt, en av Iggy & the Stooges beste låter (Search & Destroy) og en tårevåt ballade av the Zombies; her er tearjerker-musikk fra Joan Baez, og kanskje best av alt; den ironiske 30th Century Man av Scott Walker - en artist som de senere år har blitt en nesten perfekt metafor for Steve Zissou himself.

Den uanstendige tendensen til å dele opp filmmusikk i kategorier som for eksempel "inspired by" og "orchestral" har Anderson også unngått, og gir oss også de aller beste sporene fra den instrumentale musikken, inspirert av den norske naturfilm-komponisten Sven Libæk, som sammen med Mark Mothersbaugh har stått for den lettere naivistiske Casio-baserte natur-elektronikaen som dukker opp med ujevne mellomrom i løpet av filmen. Blant disse hører det kanskje aller beste sporet på hele platen: Ping Island/Lightning Strike Rescue Op., som surrer og går i bakgrunnen mens team Zissou jakter ned basen til en gjeng pirater.

The Life Aquatic with Steve Zissou kombinerer et umiskjennelig øye for detaljer med en solid teft for musikkens evne til å understreke filmatiske stemninger, og fremstår som en fornøyelig, forlenget musikkvideo.

Filmmusikken fungerer imidlertid utmerket også på egne ben, denne platen beviser hvor bra det faktisk kan gjøres.