The Offspring
Misfits

Wolves In Wolves' Clothing - NOFX (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ikke hippe, men fortsatt kule

Punkrockens forvaltere henger fortsatt med i svingene.

Det går ikke an utelate NOFX når man skal oppsummere de siste 20 årene av punkrockens historie. Vokalist/bassist Fat Mike og gitarist Eric Melvin har gått hånd i hånd med bandet siden første bandøving i 1983! Siden har diskografien vokst seg svært omfattende. 10 studioalbum og 18 EPer. Allikevel tyder alt på at disse gutta fortsatt har mer å by på.

Man skulle tro EPen Never Trust a Hippy var nok et uttrykk for NOFX' intense hat mot hippiene, men det stemmer ikke helt. Veteranene har på en finurlig måte funnet ut at den største hippien noensinne var Jesus! Men heldigvis handler ikke alle sangene om hvor dumme de mener hippier er. I løpet av seks kjappe spor og 13 minutter spiller NOFX en sjanger de selv har vært med på å definere. Er det noe denne gjengen kan, er det punkrock og alt det innebærer av spisse riff, raske trommer, selvironiske tekster og palm muting.

Never Trust a Hippy er en forsmak på det kommende albumet Wolves In Wolves' Clothing. De to første låtene fra EPen blir også å finne på dette. Seeing Double At the Triple Rock, en knallgod festlåt, varmer selv de mest forfrosne kidsa i Minnesota. The Marxist Brothers er et slag med sigden og hammeren mot de unge og ideologiske punkerne og deres dobbeltmoral.

Krigen mot president George W. Bushs politikk er ennå ikke helt over for Fat Mikes del. Ved forrige presidentvalg startet han ungdomsbevegelsen Punkvoter for å hindre fire nye år med presidenten. Akustiske You're Wrong kan være selveste signaturen på det NOFX står for og mener. Det er lett å gjette hvilken person Fat Mike sikter til når han synger: "You're wrong fighting Jihad, your blind faith in god, your religions are all flawed." Også kristne fanatikere, høyreorienterte og konservative får sin kritikk. ("And you're wrong if you think there'll be a Judgement Day/If you're a charter member of the NRA, you're wrong...")

På Everything In Moderation (Especially Moderation) og I'm Going to Hell For This One er det full fart igjen. Sistnevnte ligger på grensen til blasfemi, derav tittelen. For øvrig inneholder også EPen en helt ålreit coverversjon av Vagina Dentatas Golden Boys, som produsent Bill Stevenson (the Descendents) kan krediteres for.

Never Trust a Hippy klarer med god margin å fordøyve sulten til fansen før NOFX' første ordentlige fullengder siden The War On Errorism (2003). Hvis man skal ta utgangspunkt i materialet på EPen, som faktisk er veldig fengende, har man rimelig grunn for å tro at Wolves In Wolves' Clothing blir en god skive. Men den som venter får se. Never Trust A Hippy er iallefall en aldeles god EP. Riffene er på de rettmessige plassene, rytmene får pulsen til å stige og vokalen til Fat Mike er voldsomt appellerende. Kun for kids eller ei, vorspielet er i gang.