Red Red Meat
Califone

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Nesten perfekt

Soloprosjektet fra frontfiguren i Modest Mouse skuffer ikke!

Ugly Casanova er soloprosjektet til amerikaneren Isaac Brock. Han er først og fremst kjent som den kreative drivkraften i bandet Modest Mouse.

For et par år siden var jeg på reise i midt-vesten i USA. Området er i norske øyne padde flatt. Mens jeg ruslet rundt i dette paddeflate landskapet hadde jeg Modest Mouse på ørene, og de var det perfekte lydsporet til midt-vesten. Modest Mouse' musikk er på et eller annet vis vidstrakt, eller kanskje skulle jeg kalle musikken åpen, eller kanskje øde, eller kanskje alle disse tingene. Det er vanskelig å finne det ordet som best beskriver musikken til deres, men dersom midt-vesten hadde hatt et lydspor er jeg sikker på at det ville vært nettopp dette bandet som hadde komponert det. Jeg var veldig begeistret for Modest Mouse før jeg dro på denne turen, men etter at jeg også fikk visualisert musikken deres ble jeg rett og slett hva vi kaller en "fan" av bandet.

Det blir muligens feil å kalle Ugly Casanova for et soloprosjekt. Sharpen Your Teeth er mer et kreativt samarbeid mellom Isaac Brock og en del venner som han inviterte til sitt hjemmestudio, deriblant Brian Deck (fra Red Red Meat), Pall Jenkins (fra Black Heart Procession), Tim Rutili (fra Califone) og andre. Man kan kanskje kalle Brock en slags prosjektleder i denne sammenheng.

Uansett, solo-/sideprosjekter er noe jeg i utgangspunktet er skeptisk til. Jeg har sjelden hørt et slikt prosjekt som har vært like bra som bandet det springer ut av,- som oftest viser det seg å være dårligere. Jeg har alltid hatt en mistanke om at materialet på ulike soloprosjekter er det som bandet forkaster av ulike årsaker, og da oftest av kvalitative hensyn. Ettersom Modest Mouse er et av mine topp fem favorittband, og med min innebygde skepsis til soloprosjekter, var jeg lettere nervøs for hvordan Ugly Casanova skulle låte.

Ugly Casanova er utvilsomt mer akustisk basert enn hva Modest Mouse er. Allikevel er det en umiskjennelig Isaac Brock-signatur på dette, og musikken på Sharpen Your Teeth er vidstrakt, åpen og øde på samme måte som hos Modest Mouse. Samtidig er det tydelig at samarbeidspartnerne i prosjektet også har fått satt sine små særpreg på Sharpen Your Teeth. Særlig merkes det på spor som Spilled Milk Factory og Pacifico. Disse sporene ligger ganske fjernt fra hva jeg venter å høre fra Brock. De kunne nesten vært hentet fra Tom Waits anno 1993, så her tipper jeg at Tim Rutili har vært på ferde med sine skrudde ideer.

Låtmaterialet på Sharpen Your Teeth virker på ingen måte som b-varer, slik som jeg fryktet det ville gjøre. Flere av sangene her er helt klart skrevet av en Isaac Brock i superform. Diamonds on the Face of Evil med sitt repetetive tema er i mine ører en storartet sang. Åpningssporet Barnacles er også glimrende og har mange av de samme kvalitetene som høydepunktene på Modest Mouse' plate The Lonesome Crowded West (1997). Jeg nevner også den nedstemte Cat Faces hvor Brock synger med seg selv,- et triks som han har brukt med stort hell mange ganger tidligere. Cat Faces har også elementer i seg som jeg er temmelig sikker på det er Pall Jenkins som står bak.

På tross av all denne rosen skal Sharpen Your Teeth ha litt ris også. Som vanlig virker det som Isaac Brock er litt ukritisk i forhold til hva han velger å gi ut. I likhet med samtlige Modest Mouse plater er det også her enkelte øyeblikk som trekker ned helhetsinntrykket. Både Bee Sting, Ice on the Sheets og Pacifico virker litt umotiverte og kunne med fordel vært utelatt. Det er også dette som gjør at jeg ikke gir Ugly Casanova bedre enn fem av syv mulige poeng. Hadde Isaac Brock kuttet disse låtene hadde Sharpen Your Teeth vippet mellom seks og syv.

Det er allikevel ingen tvil om at Isaac Brock er en av de mest særegne amerikanske låteskriverne innen rocken i dag. Han har sin helt egen signatur og er i sine beste øyeblikk intet mindre enn genial. Ugly Casanova er, med alle mine fordommer mot soloprosjekter, overraskende bra. Har du ikke fått med deg denne mannen (eller Modest Mouse) tidligere, så er det bare å hoppe i skoene og løpe til nærmeste platebutikk. Nå!