Gastr Del Sol
Directions
The Dirty Projectors

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Uten kart

Retningsfritt, men ikke retningsløst, fra dette samarbeidsprosjektet der Bon Iver er involvert.

Volcano Choir er sammensatt av Justin Vernon (Bon Iver) og Wisconsin-bandet Collections of Colonies of Bees. Vernon er allerede et 'household name' her i Norge, mens kvintetten, som har holdt på i over 10 år, har gått under radaren hos de brede lag. Collections of Colonies of Bees er et ganske spennende instrumentalband som eksperimenterer i grenselandet mellom elektronisk og akustisk musikk, og som igjen har røtter i det halvkjente post-rockbandet Pele på nittitallet. Vernon vet vi er en smukk vokalkunstner, en mann som smeltet norske vinterhjerter med sin storslagne såre falsett og spartanske hyttefolk med For Emma, Forever Ago i 2007.

Av dette kan vi utlede at Volcano Choir beveger seg mellom post-rocken og nyfolken, og det er vel akkurat det de gjør (med hint av minimalisme og gospel, og som får Jagjaguwar til å mynte begrepet "intimate backwoods gospel" om platen). Unmap beveger seg i et fint terreng av Chicago-klang og vestkystfolk med non-lineære melodier, og Vernons varme stemme som vever seg inn den drømmeaktige atmosfæren som skapes her. Låtene stammer tilbake til 2005, sydd sammen til en plate i 2008, og viser en gjeng som egentlig var i forkant av populære band som Fleet Foxes og Grizzly Bear. Timingen må således sies å være god, og Unmap hadde nok ikke nådd særlig utenfor de mest ivrige hvis den hadde blitt sluppet i 2005.

Volcano Choir er ikke så lett tilgjengelig som Bon Iver, men utnytter i større grad de atomsfæriske elementene i Vernons stemme. Hans "singer/songwriter-stil" kommer egentlig bare frem på vakre Island, IS, fire minutter med streit sang og en håndgripelig melodisk linje som gjør den til en umiddelbar favoritt. For disse 35 minuttene er først og fremst en sammenhengende stemningsflyt. Nøkkelspor er syvminutterne Seeplymouth [sic] og Still, hvor bruken av repterende loops, svale vokalharmonier og lekker instrumentering får frem det beste i dette prosjektet. Det er særlig disse tre låtene som hever Unmap over det utforskende og prøvende, men det er også denne mentaliteten som gjør platen til en glede å vende tilbake til og utforske videre. Med eller uten kompass.

The Lionheart Brothers - Dizzy Kiss

(Racing Junior)

Med smittende popmelodier, storslagen rockfølelse og fremfor alt fem hjerter som banker intenst for musikken, kommer The Lionheart Brothers svevende.