Guapo
Head Control System
Mothlite

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Resten er stillhet

Ulver er premissleverandør for avantgarde elektronika, og de videreutvikler sin kongstanke over menneskets mytologiske og eksistensielle posisjon.

Peridition City (2000) var soundtracket for uendelig meningsfylte kvelder med de nærmeste. Shadows of the Sun (2007) var omdreiningspunktet for kompliserte dagdrømmers utfoldelse. Blood Inside (2005) var musikken jeg krevde å få spille på nachspiel. Marriage of Heaven and Hell (1998) var temaet for fortsatt pågående esoterisk-filosofiske diskusjoner. Innholdet er ikke poenget. Hva jeg vil frem til, er det høyst personlige arbeidet som stråler ut av Ulvers kunst, som jeg tror foranlediget ikke bare min, men de aller flestes intense og lidenskapelige fordypelse i de fortettede universene Ulver presenterer på hver plate, helt siden de konverterte til sin eksperimentelle elektronika.

På Wars of the Roses er Ulvespråket ubestridelig; monumentalt, personlig og presist. I tekst, musikk og stemning, og selvet gir gjenklang. Urselvet. I siste instans fortsetter Ulvers livsprosjekt der William Blake slapp; de oscillerer mellom forakt og kjærlighet for mennesket, de skreller av ytre lag av konvensjonalitet og tradisjon, til de beskuer det nakne mennesket. Alt livgjort av intelligent og sensitiv musikk, der menneskelig varme, intellektuell kjølighet og dyrisk begjær tvinnes sammen til en lang rød tråd som utgjør Ulveverket musikalsk og tekstmessig.

Det er så mye jeg kunne skrevet om Ulver; Deres musikalske spenn, den kort-intense konsertdebuten på Litteraturfestivalen i Lillehammer, blytung kredibilitet i musikkmiljøet, den initierte mystisismen som omslutter musikken tekstmessig, endog tatoveringene til Kristoffer Rygg. Likevel er det alltid musikken som har glødet varmest. Og for trofaste disipler er lydbildet kjent. Assosiasjonene går til hele Ulvers elektronikakatalog, der hovedvekten ligger på det dvelende, saktmodige og sakrale.

Sangene på Wars of the Roses åpner med det suggererende drivet i February MMX som den kompetente lytter vil gjenkjenne fra gnistrende Peridition City, til den mer saktmodig lamentpregede Norwegian Gothic, mens usannsynlige September IV faktisk er en trist avskjedssang; Tidvis grand, tidvis søkende, tidvis ydmyk. Providence er svært komplisert, der de endog har innhentet Siri Stranger, kanskje noe malplassert, jeg er faktisk ikke helt sikker. Fiolinene og hennes stemme gir sangen et mer tilgjengelig preg, stikk imot Ulvers karakteristiske undergrunnsstatus. Stone Angels er et lyrisk mesterverk, jeg foreslår at du leser teksten i coveret, og gjør deg opp dine egne tanker.

Og dette runder av hva Ulver representerer, noe dypt personlig og menneskelig iscenesatt. Jeg kjente det fysisk under Daniel O'Sullivans opplesning av Stone Angels en vårdag i Rotterdam 2011, der han tidvis drakk grådig og stillferdig fra en rødvinsflaske mellom passasjene, og det kriblet i kroppen min. Jeg kjente meg tilknyttet.