Headlights
Battles
LCD Soundsystem

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Danse-Rock-Punk-Elektro-Post-Rock

Korter ned ventetiden til neste års langspiller, og burde går rett hjem til deg som holder !!! og Battles kjært.

Det meste av det vi finner på denne utgivelsen fra Athens, Georgia bandet har blitt utgitt før, men fungerer likevel bra som oppvarming til albumet Athens, som etter planen skal slippes i løpet av 2010. Maserati har medlemmer som har vært involvert i en rekke forskjellige band, blant andre !!! og The Juan Maclean. Dette bidrar til å lage et lydbilde som utfordrer lytteren. Det er dansbart, men også verdt å høre på dersom man kun ønsker å sitte stille og høre på plata i sin helhet.

Dette er mitt første møte med bandet, men for meg har det til tider blitt et spennende nytt bekjentskap. Det er låter her som virkelig gjør plata spennende å lytte på. Særlig spennende er tidligere !!!-medlem Justin van der Volgens remix av Inventions. Også låtene hvor gutta står for alt selv gjør dette til en liten samler som er verdt en lytt. Stemningen som skapes er til tider svært så fengende og innbyr til at lytteren skal gi sin fulle oppmerksomhet.

Hva Steve Moores remix av Monoliths gjør på denne utgivelsen derimot, ja det er utenfor min forståelse. Den gjør jo ingenting nytt og spennende med låta og kunne med enkelthet vært fjernet helt fra skiva. Maserati skal ha ros for at de får andre folk til å leke med låtene deres, men dersom det skal være tilfelle ved neste utgivelse også bør de tenke seg om to ganger før de avgjør hvem som skal få æren av å gjøre det. Nei, hør heller på orginalversjonen, den er verdt litt over seks minutter av din tid. Den har et driv med for meg nasjonalromantiske undertoner. Ikke vet jeg hvorfor, men den hadde bare vært perfekt for en video med bilder av det norske fjellandskapet.

Sistesporet Do You Hear the Nightbirds Calling? representerer det nye Maserati. Den er mer positiv i sitt uttrykk og er for alt jeg vet den som mest skal representere det nye bandet er i ferd med å lage. I så fall er det en god del å se fram til, da det er blant skivas sterkeste spor.

Passages gjør at man venter i spenning på at albumet skal komme ut og hvordan den vil bli. Dette er for deg som har falt for band som !!! eller Battles, eller for deg som bare er nysgjerrig på hvordan stilig danse-rock-punk-elektro-post-rock høres ut. Det er låter her som helt klart har stort potensiale, men noe faller gjennom og gjør at denne korte utgivelsen ikke når helt opp. Men man gleder seg alikevel til fortsettelsen og at albumet skal komme en gang neste år.

I det denne omtalen ble klargjort for publikasjon kom nyheten om at trommis Gerhardt "Jerry" Fuchs (f. 1974) døde 8. november i en tragisk heisulykke. Hva som skjer videre med bandet er usikkert i skrivende stund. red.anm.