Söndermarken - Lars Winnerbäck (2003)
Daugava - Lars Winnerbäck (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En svensk trubadur

Lars Winnerbäck oppsummerer for det norske markedet; men kanskje er albumformatet det beste for den svenske visesangeren?

Da jeg hadde lest Winnerbäcks introduksjon til denne samleplata over hans beste låter følte jeg at han hadde sagt alt, at denne anmeldelsen ikke trengte flere ord. Det første avsnittet lyder:

Min historie begynner ved nypebuskene i utkanten av en mellomstor svensk by med domkirke som kalles Linköping. Den kalles det rett og slett fordi den heter det, og byen har en god infrastruktur med mange rundkjøringer og få køer. Idet den første snøen falt var veivesenet på plass og strødde et fint lag med sand slik at vi innbyggere ikke skulle skli, og hvis et parkeringshus ble for lite bygde man straks et nytt. Det fantes ikke mye vi kunne anklage kommunen for. Ville man spille punkrock så stod studiesirklene med åpne armer og ville man tagge så satte ungdomsklubben gjerne av en vegg til dette. Det har vært vanskelig å sette ord på den frustrasjon jeg har følt, kanskje er det derfor jeg har benyttet meg av så mange ord. (...)

Det er kanskje disse radene som gjør at jeg betviler at Lars Winnerbäck kan få den samme gjennomslagskraften her i landet som han har hatt i mange år i vårt naboland i øst; hvor han er utrolig populær. I sine låter peker han på elementer som ikke eksisterer i samfunnet vi lever i her i Norge. Den samfunnsmessige perfeksjonen, den overdrevne omsorgen, tryggheten og den tragiske betongforstaden går opp i en enhet som fører til en nærmest uendelig frustrasjon og tristesse for Winnerbäck. Og etter et ukes opphold i en gørrkjedelig gjennomsnittelig svensk småbyby tror jeg de fleste nordmenn hadde skjønt hva han mener...

Det er derfor litt synd at de fleste av de mest samfunnsgranskende sangene hans er rensket bort fra denne samleren (tittellåta fra gjennombruddsalbumet Söndermarken, som handler om hverdagslivet i Linköping er et kjærkomment unntak). Tilbake står stort låter omhandlende kjærlighet og ditto kjærlighetssorg, som de par-tre siste albumene i hovedsak har dreiet seg om. Fine og gode låter, for all del, men jeg føler at dette presenterer et litt ensidig bilde av artisten Winnerbäck; og kanskje fører til at fremstår som en større sutrepave enn hva han egentlig er. Spesielt savner jeg låter fra hans fjerde album Kom, som jeg føler er høydepunktet i hans karriere.

Uavhengig av dette er Winnerbäck en låtsmed av store dimensjoner; noe som denne samleren viser på glimrende vis. Fra bredbente og hardtslående rockere som Elden, Åt samma hålll og Kom ihåg mig til forsiktige viser som den nylige og nydelige hiten Om du lämnade mig nu. Med låtene sine føyer han seg inn i en lang svensk visetradisjon som strekker seg helt tilbake til Bellman og forsetter med Taube, Vreeswijk, Lundell og Sundström. Musikalsk er strengt tatt Winnerbäck ingen oppfinnsom herre. Det veksler mellom ganske renskårede, enkle viser og Springsteen-lignende rockelåter, men hele veien ligger fokuset okke som på det tekstlige.

Så nå skal jeg holde kjeft, og i stedet la dere der hjemme kose dere med å oppdage Winnerbäcks til tider bekksvarte univers. Denne samleplata er vel et like godt sted å begynne som noe annet. Men for min egen del er jeg glad at jeg begynte med Kom...

Sleepy Sun - Fever

(ATP Recordings)

Øya-aktuelle Sleepy Sun har sluppet sitt andre album, nok en god grunn å dukke opp i Middelalderparken også i år.