The Undertones
Troublemakers (SE)

Fy Fan! - Attentat (2013)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Göteborgspunk!

Attentat har alltid levert varene, og du verden det er godt å høre disse låtene på nytt.

Med sin debutkonsert i november 1978 og selvfinansierte singel Ge Fan I Mej fra 1979 utgjorde Attentat sammen med band som Perverts, Liket Lever, Slobodans Undergång og Göteborg Sound førstegenerasjonspunkerne fra Göteborg. Det var ei heller trolig at kvartetten den gang skulle forstå at nettopp denne låta skulle bli en av de klassiske svenske punklåtene. Låta finnes for øvrig på flere samlinger, blant annet Svenska Punkklassikere 78-81, som er Sveriges svar på våre egne Anarki & Kaos-samlinger.

Med et par utskiftninger etter vinyldebuten arbeidet bandet knallhardt i øvingslokalet, holdt en rekke konserter, og i motsetning til de fleste andre band i sjangeren holdt Attentat det gående relativt lenge – til 1986. Katalogen ble til slutt bestående av fem syvtommere og tre LP-er, inntil et comeback i 1992 som resulterte i ytterligere 2 singler og 2 CD-er (her 1 live).

På Attentat Är Bäst oppsummeres bandets karriere og er en glimrende intro for de som ikke kjenner bandet fra før. Låtutvalget er jevnt fordelt fra bandets katalog, i tillegg er det inkludert to uutgitte låter. De 26 sporene er ikke lagt i kronologisk rekkefølge, noe som jeg normalt sett har stor sans for. Men dette er som sagt bagateller, for Attentat har alltid levert varene, ikke helt der oppe med Ebba Grön og KSMB, men du verden det er godt å høre disse låtene på nytt.

Forbildene var britiske punkband som Sex Pistols, The Clash, Damned og de tre første singlene her viser tydelig et ungt, virilt og en fandenvoldsk gjeng som spiller energisk. Allerede her høres de lett igjenkjennelige allsangsrefrengene, tydelig inspirert av Sham 69 - og nettopp na-na-na, eller la-la-la eller oh-oh-oh–refrenger skulle være et av kjennetegnene til bandet.

I bandets første leveår vant råskapen over tekniske finesser, og det høres at bandet burde benyttet mer tid på låtene før de gikk til studioet. Men ting endret seg, og da første LP-en, Tatuerade Tårar, kom i 1981 hadde kvartetten blitt langt mer samspilte, lyden mange hakk bedre og ikke minst var materialet ennå sterkere - nå mer punkpop enn punk. Vi hører et snillere band og Mats Jönssons vokal er nærmere en Pete Shelley (Buzzcocks) enn Johnny Rotten. Totalt fem låter er hentet fra den sterke debuten, og verdt å merke seg er Båten - en rockete tolkning av Cornelius Vreeswijks Jag Hade Engång En Båt (også gitt ut av Beach Boys som Sloop John B). To år senere var oppfølgen Här & Nu (1983) klar, der punkpop hadde nærmet seg powerpop. Det høres både litt Undertones, The Records, The Shoes, The Knack og The Jam, og de tre låtene som er hentet fra andrealbumet Fredshetare, Popsong og Lasse Liten låter friskt og er alle små pop-perler.

Göteborgerne ønsket ikke å stå stille musikalsk sett og med tredje skiva, I Denna Staden, fra 1984 så ble blåserne flittig benyttet. Etter flere turneer over hele Sveriges land var det hele over i 1986. Et comeback tidlig 90-tallet resulterte i en ny langspiller - Nerv fra 1992. Lydbildet er det samme som før og kunne like gjerne ha vært utgitt 10 år tidligere.

Attentat er i dag et band som spiller ved store anledninger som feiringen av punkens 25 års jubileum (2003), og nå senest på årets Peace & Love (i Borlänge). Men selv om bandet Attentat stort sett har lagt låtene litt på hylla, har bandmedlemmene holdt det gående med andre band. Mats Jönsson spilte blant annet i Alias Smith & Jones (som bidrar her med ett spor), Paddan har også gjennom årene spilt i flere band, Crippan var med i Alias Smith & Jones og spiller nå også aktivt med det The Troublemakers – som lett kan sammenlignes med Attentat. Trommisen Peter Björklund var med i det fantastiske flotte bandet Camouflage (senere Tapirerna) på 80-tallet – og hvorfor i alle dager er det ingen som har fått remastret og fått gjenutgitt Camouflages plater?

For de som elsker god gammel punk fra Skandinavia er Attentat absolutt å anbefale, og samtidig kan det opplyses at det nylig har gitt ut en samling som består av bandets tre første singler – denne gang kun på vinyl, kalt Jag Skal Inte Bli Som Dom.