Peter, Paul & Mary
Crosby, Stills & Nash

Live From New York City, 1967 - Simon & Garfunkel (2002)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Sjarmerende sekstiåttere på autopilot

Rustne gamliser spiller - mest for fansen.

I 1965, samme år som Bob Dylan gir ut LPen Bringing It All Back Home og The Byrds presenterer sin debut-LP Mr. Tambourine Man, havner også tospannet Paul Simon og Art Garfunkel fra Queens, New York, i folkrockens toppsjikt. Dette skjer takket være en elektrisk kompet miks av låten The Sound of Silence, utført av produsenten Tom Wilson, som også produserer Dylan på denne tiden. Singelen går til topps i USA og igangsetter fem lysende år for duoen. Det kulminerer i 1970 med den eventyrlig suksessfulle Bridge Over Troubled Water, den første utgivelse til å toppe både singel- og albumlistene i USA og Storbritannia samtidig.

Så var det slutt. Paul og Art ble sinte på hverandre og har siden med få unntak holdt på hver med sitt. De fant imidlertid sammen i 1981 med en kunstnerisk fabelaktig gjenforeningskonsert i Central Park, New York, en konsert som også ble gitt ut på plate. Denne formelen forsøkte de altså å gjenta i 2003 da de igjen turnerte i eget nabolag. Old Friends - Live On Stage inneholder høydepunkter fra en serie konserter fra New Jerseys Meadowlands og New Yorks Madison Square Garden tatt opp i perioden 3-8 desember 2003.

Resultatet har blitt en hyggelig, men egentlig uinteressant plate for andre enn store fans. Duoen har et fantastisk låtmateriale som presenteres med hjelp fra musikere i eliteklassen, men greier ikke å nå opp mot tidligere høye standarder. De perfeksjonerte vokalharmoniene høres rustne ut, og i et forsøk på å gi gamle sanger noe nytt forsøker man varianter av arrangementer og vokale fraseringer som ikke fungerer optimalt. Der finnes imidlertid hederlige unntak. Særlig gjør de en seig, rockete versjon av I Am a Rock som fungerer godt. Ellers er The Everly Brothers med på ett spor, uten at det er med på å heve platen. Til slutt inneholder platen også et middelmådig bonusspor, et studioopptak av Citizen of the Planet, en låt Paul Simon opprinnelig skrev tidlig på åttitallet, men som aldri ble tatt opp i studio.

Simon & Garfunkel er i sin musikalske høst. De har etter eget utsagn ønsket å dele sangene sine på nytt med sin egen generasjon. Dette er uansett ikke et album å starte med for nye fans.

For de som ønsker en liveplate med duoen er både Live From New York City, 1967 og The Concert In Central Park bedre valg.

Saint Etienne - Smash The System - Singles And More