The Rolling Stones
Teenage Fanclub
The Walkabouts

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ikke akkurat Buffalo Springfield

Collegeheltene Buffalo Tom slo aldri helt igjennom, men plateselskapet har likevel klokkertro på at deres B-sider er verdt noen hundrelapper.

Det var trangt om plassen i det alternative rockeuniverset på begynnelsen av 90-tallet. Seattlebølgen med Nirvana, Pearl Jam og Alice In Chains som kommersielle sydspisser, tok mesteparten av oppmerksomheten bort fra det som skjedde i mer lavmelte college-miljøer. Jeg kan ikke riktig huske hvordan Buffalo Tom havnet i min platesamling med albumet Let Me Come Over fra '92 (på den tida var det mye rart innom CD-spilleren), men aborigineren på coveret gjorde sterkere inntrykk enn låtmaterialet. Utover "sitte aleine på gutterommet uten dame"-låta Taillights Fade og den mer optimistiske Mineral var det lite med Buffalo Tom som festet seg. Det ble med det ene albumet for min del, til tross for at det påfølgende albumet - Red Letter Day - nok må regnes for deres virkelige gjennombrudd; etter at de også hadde bidratt på det suksessfulle No Alternative-prosjektet. Derfor er det med en viss overraskelse jeg registrerer at Buffalo Tom fortsatt er blant oss og sogar gir ut et album med B-sider og annet vanskelig tilgjengelig materiale på Besides.

Oppskriften til Buffalo Tom er enkel og til tider effektiv. Standardbesetningen med gitar, bass og trommer dominerer og vokalen til Bill Janovitz formidler enkle tekster som enhver studentpjokk kan forholde seg til. Denne gjenoppfriskningen av Buffalo Tom-kjennskapet har avslørt hovedgrunnen til at jeg aldri festet meg skikkelig ved bandet tilbake på 90-tallet: De har egentlig ikke noe eget sound og faller i gropen med en haug andre college-band. Buffalo Tom er en bråkete versjon av R.E.M. eller en ryddig variant av Dinosaur Jr., men uten å skape et særeget uttrykk. Dette eksemplifiseres på flere av coverversjonene som avslutter Besides: All Tomorrow's Parties blir aldri noe annet enn wannabe-Velvet Underground, og selv om Buffalo Tom henter mye musikalsk inspirasjon fra de britiske øyer, kommer de ikke i nærheten av Teenage Fanclubs original på Guiding Star.

Buffalo Tom greier seg best når de begir seg ut på eget materiale; enten det er konsentrert powerpop (For All To See) eller små-naive kjærlighetserklæringer (Bumble Bee). Mens mange av de egen-komponerte låtene i dette utvalget har et tydelig B-sidepreg, er det likevel et par spor som fremhever seg som selvsagte A-sidespor. Det er forunderlig at en låt som Butterscotch ikke har funnet veien inn på en av gruppas langspillere. Janovitz uttaler selv om låta: "This is one of my favourite Buffalo Tom songs; a minor tragedy to me that it never became an actual album track." Butterscotch er den eneste låta i utvalget som virkelig fenger fra første stund, og som blir sittende etter hver gjennomhøring. Sammen med Sally Brown og Never Noticed er Butterscotch det soleklare høydepunktet.

Etter en håndfull gjennomkjøringer har ikke denne samlingen B-sider og annet obskurt materiale fra perioden 1991 – 1998 gjort særlig inntrykk. Denne påkostede utgivelsen er og blir et mysterium. Hvem er egentlig målgruppen for en slik utgivelse? Finnes det umettelige Buffalo Tom-fans som bare ikke kan få nok angst-rock fra våre usikre venner? (Komplettistene har jo allerede alt.) Basert på mitt bekjentskap med Buffalo Tom kan jeg ikke anbefale Besides for de som ikke kjenner bandet fra tidligere. Selv ville jeg heller ha startet med gjennombruddsalbumet Red Letter Day, eller som jeg gjorde; ved å ramle over et av deres tidligere album i tilbudshylla på en velassortert platesjappe.