Bill Evans
Jim Hall
Gary Burton

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Spissere i kantene

Ny sterk plate fra Metheny og Mehldau. Denne gangen utfylt med trommer og bass.

Dette albumet inneholder 11 nye låter fra samarbeidet mellom Metheny og Mehldau som i høst resulterte i albumet Metheny Mehldau. Denne gangen dominerer materialet hvor trommeslager og bassist fra Brad Mehldaus trio, Jeff Ballard og Larry Grenadier, er med.

Den nye felleskomposisjonen A Night Away (forresten favorittsporet til Metheny selv) åpner ballet. Allerede her hører vi at samspillet sitter som om denne gjengen hadde spilt sammen i mange år. Så tar Metheny fram sin 42-strengs picassogitar. Den ble introdusert som et spennende og eksotisk innslag på låta Into the Dream fra albumet Imaginary Day. Siden har den blitt brukt i flere live-duetter. Versjonen med Michael Brecker på Kongsbergjazz i 2000 er etter min mening den beste. Denne gangen heter låta The Sound of Water, men det blir, i hvert fall i mine ører, svært likt Into the Dream. Et par bass-anslag, improvisering på de harpelignende strengende, denne gang sammen med piano. Særlig nyskapende er det ikke.

Da er det noe annet med Fear and Trembling (trolig en referanse til Søren Kierkegaards bok med samme navn). Dette berører en tematikk og en stemning som Metheny tidligere har beveget seg lite inn på. Likevel gir Methenys her angstfylte gitar denne låta en ny dimensjon i forhold til den tidligere fremførelsen av Brad Mehldau Trio fra albumet House on Hill.

Aller best er imidlertid etter min mening Towards the Light. Her går tankene til låta To the End of the World fra Pat Metheny Group-albumet We Live Here; en glidende låt som sakte bygges opp til et klimaks og så fases ut i et avsluttende rolig parti. Klimakset blir noe platt, men ellers er det en nydelig låt som nærmest driver fremover av seg selv. Metheny bruker et par lyder på gitar-synthen som han ikke har brukt før, noe som understreker et kjølig lydbilde. Jeg må innrømme at jeg synes det er noe unektelig norsk over denne låta, særlig avslutningspartiet etter klimakset. Referansen til Norge er da heller ikke tatt helt ut av lufta, utenpå og inni coveret er nemlig den norske fjellheimen avbildet, på bilder tatt av fotografen Arild Danielsen.

Også på dette albumet får vi en ballade med piano og akustisk gitar. Don't Wait er en typisk Metheny-låt. Det blir vakkert og melankolsk, men jeg savner noe mer kreativitet. Akkordrekka er flere steder identisk med partier fra Make Peace fra forrige album. Da er den latino-aktige En La Tierra Que No Olvida og den frijazzaktige Santa Cruz Slacker mer spennende innslag. Her får trommis og bassist slå seg noe mer løs og prege musikken mer enn på resten av plata. Andre ganger er de mer anonyme, som på Secret Beach og Silent Movie. Her begrenser bassist og trommeslager Metheny og Mehldaus spillerom mer enn de tilfører noe.

På store deler av plata skaper imidlertid de to tilførte bandmedlemmene et friskere uttrykk enn på den forrige skiva. Ballard vet å variere i det små. Små synkoper, små ekstraslag på hi-hat'en, små kantslag her og der. Grenadier kommuniserer godt med både Metheny og Mehldau, også han uten å bli dominerende.

Alt i alt har denne plata fått et særpreg som er litt spissere i kantene enn det første duo-albumet, og det er større variasjon i stemning og lydbilde. Metheny og Mehldau har igjen vist at de ved å samarbeide kan både utfordre og utfylle hverandre.