Johnny Dowd
Fred Eaglesmith
Jason and the Scorchers

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Thune leverer varene

Harald Thune gjenoppstår, nå som The Viking Johnny Cash, med egne låter, fett band og en plate som låter gjennomført bra.

Jeg tilhører dem som mener Harald Thune har vært undervurdert i Norge. Han har blitt avskrevet som en norsk Johnny Cash-copycat, men han er langt mer enn det, selv om mannens fascinasjon for Cash er uomtvistelig. Jeg har et nostalgisk forhold til Thune etter en rekke konsertopplevelser med Thune og Svend Berg for mange år siden. For et ungt guttesinn var det et sant svir å oppleve disse to karene live – Thune med den dype stemmen og de vittige kommentarene mellom sangene og Berg med sin strengelek. Han var for øvrig en helt utrolig gitarist, men det er en annen sak. Jeg kan den dag i dag sette på Campfire Combos Freestyle Americana fra 1994 og synes det låter kanon. Shit, Shower and Shave, anybody?

Nå relanseres Thune som The Viking Johnny Cash på blues-labelen Blue Mood, med ringreven Eric Malling som primus motor. Malling tar mål av seg om å gjøre for Thune det han gjorde for Vidar Busk. Om han lykkes med det er jeg usikker på, men det kan ikke utelukkes, for Love, Heartbreak and Drinkin' er en svært solid utgivelse. Med seg har Thune noen av de beste innen sjangeren i Norge, anført av Lars Håvard Haugen. Det begynner med Honkytonk Lullaby, som er en slags ode til outlaw country-livsstilen og som tittelen antyder, er en slags vuggesang for asfaltcowboyen som burde vært hjemme, men som må ha en drink til mens han lurer på om politiet er ute på kontroll i natt.

Firevictims er en morderballade fortalt i 1. person om en brannstifter og hans endelikt. Mørkt, dystert og med ypperlige gitarlinjer som draperer låta. Thunes stemme egner seg selvsagt ypperlig for denne type låter. Duetten Your Number Two med svenske Johanna Demker som er ukjent for meg, er en liten perle, og det blir etter hvert som musikken skrider frem tydelig at Thune har hatt god tid til å lage og dyrke frem låter som er modne for innspilling. Låta handler om å være forelsket, men dømt til å være den evige nummer to, siden den begjærte er i et parforhold.

It's Time er et personlig forsøk på å forklare historien bak et selvmord. Thunes innspill er at selvmord ikke nødvendigvis er tuftet på feighet og egoisme, men noe langt mer komplisert. Et vanskelig emne som Thune takler med verdighet. I det hele tatt er tekstene på Love, Heartbreak and Drinkin' langt mørkere enn på Freestyle Americana. Sånn sett nærmer han seg her sin helt Cash. Apropos Campfire Combo, Maintaining er en nyinnspilling av Thunes beretning om en låtskriver som selger rettighetene til sitt eget materiale, bare for å oppleve at han blir rundlurt og desillusjonert, i god countrymusikk-ånd.

Truckdriver er et velkomment brudd med de litt mer rolige americana-låtene. En skikkelig romper-stomper rocker, som selvsagt er en hyllest til verdens landeveiskonger. Bandet gir fullt øs, og Richard Gjems hopper inn med en bastard-solo på munnspill som kommer ut av høyttalerne som en 18-hjuls trailer. Vi kunne godt tålt et par slike tempolåter til. Vi får i stedet Still Taller, som igjen er på den melankolske siden. Pengeproblemer er gjennomgangstemaet, men det handler om å holde hodet over vannet og stå rakrygget gjennom problemene. Nydelig dobro-spill av Knut Hem løfter låta.

Nighttime Habits in the Middle of the Day er jo en kongetittel, som ikke uventet handler om ikke alt for sunne vaner. Dette er imidlertid ikke platas sterkeste spor og en noe pregløs sak. Plata avsluttes som den startet, med stilsikker country-tematikk i Heartbroken, Lonesome and Blue. Her er det ulykkelig kjærlighet som er tema, uten at det blir patetisk og klissete.

Jeg får en god følelse av å lytte på Thunes innspillinger. Han har en virkelig sterk og trollbindende stemme, som her får utfolde seg i godt, om enn ikke spektakulært låtmateriale. Varm lyd og et eliteband som kan sin americana ut og inn hjelper også denne utgivelsen til å bli et lite høydepunkt på tampen av vinteren. Dette er solid håndverk som fortjener å nå ut til massene. Og live er Thune også et sikkert kort, så det er grunn til å tro at våren kan bli hyggelig for The Viking Johnny Cash.