Alison Krauss
Cassandra Wilson

Time to Grow - The Lovell Sisters (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ung, lovende bluegrass

Talentfulle jenter i godt samspill. Men de er nok enda bedre på scenen.

Etter første gjennomhøring av When Forever Rolls Around satt jeg igjen med et middelmådig inntrykk. Kanskje også fordi ryktene om søstrene Lovell hadde gitt meg skyhøye forventninger. Men det var før jeg visste hvor gamle de var. Og at bluegrass funker best live.

Debutalbumet til The Lovell Sisters kom da Jessica, Megan og Rebecca var 20, 16 og 15 år gamle. Dette var i 2005, og ungjentene som pryder coveret vil sannsynligvis skilte med enda mer modenhet og erfaring. Karrieren begynte allerede som femåringer, den gang med klassisk fiolin og piano. De sang i diverse trioer og kirkekor og var med i strykekvartetter og juniororkestre. Da alle tre omsider hadde nådd tenåringskrisen, ble de tydeligvis lei av å være bare snille piker, og ville utforske veien fra sine klassiske røtter mot mer improvisering innen tradisjonell musikk. De skal særlig ha blitt inspirert av den ubestridte dobro-stjernen Jerry Douglas' Slide Rule, noe som fikk Megan til å selv prøve seg på dobro. Et smart trekk. Lillesøster Rebecca gikk over til mandolin, mens eldste søster Jessica dro strengene enda lenger på fiolinen sin. Så kom produsent Brent Truit inn i bildet, som har spilt mandolin både for Dixie Chicks, Dolly Parton og Alison Krauss.

Resulatet ble til When Forever Rolls Around, et lite album med ti spor og et samspill som gjør fascinasjonen for de talentfulle jentene enda større. Klingende harmonier, både instrumentalt og vokalt, trygt innenfor bluegrass-sjangeren, improviserende soloer – nøye planlagte vel å merke – og energiske gladlåter som glir rett inn på puben i Kentucky. Og den nye vrien på besetningen gjør at The Lovell Sisters Band også har havnet i Norge.

Åpningsnummeret All You Have to Say imøtekommer oss brått og friskt, hvor vokalist Jessica gjør det klart at hun også stemmemessig plasserer seg trygt og snilt innenfor countrystilen. Men det instrumentale er fokus, og her er de definitivt best. Låtene er bygd opp helt enkelt, tekstene er simple og handler stort sett om kjærlighet. Det er mer spennende å høre på jentenes solodeler, skapt med imponerende fingerspill i god "bluegrassånd".

Bandet består også av dyktige Josh Miller på banjo og gitar og Alan Bartram på akustisk bass, som står i bakgrunnen og sørger for grunnrytmen i spillet. Søstrene Lovells er alltid i sentrum. Og det skal lite til å la seg imponere av ungjentenes instrumentale solodeler, hvor de leker seg gjennom sang etter sang. Derfor er også delene uten sang aller best, Epic of Gilgamesh og King Lear. Josh Miller står bak begge disse låtene. Her kommer energien mellom de fem godt frem, og jeg skulle gjerne hatt et bord og danse på.

Etter hvert blir jeg personlig litt lei av de samme type sangene om og om igjen. Det er noe "flinkt" over det hele, alt er teknisk sett perfekt og trygt innenfor sjangeren. Mens sjelen i musikken lett glipper taket. Hvor er den? Jeg vil se dem på scenen!

Alt i alt får jeg en følelse av at When Forever Rolls Around til slutt blir noe ensidig og begrenset, som om ikke alt kommer frem. Bluegrass og dens optimale setting er jo tradisjonelt sett best det øyeblikket den spilles, hvor musikerne får leke seg og improviserer etter tur. Med publikum med på laget. The Lovell Sisters er definitivt best som live band. En kjapp titt på YouTube bekrefter dette, og gir smakebiter på hva som kommer frem av konsertene deres i Norge disse dager, i anledning deres første Europaturne. Det blir ikke den siste.