Graduation - Kanye West (2007)
The College Dropout - Kanye West (2004)
My Beautiful Dark Twisted Fantasy - Kanye West (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Back to School

Den kommersielle, raseoverskridende hip-hopens frelser er tilbake med nok en potent miks av hip-hop og R'n'B.

Kanye Wests debutalbum, The College Dropout, toppet mange musikkskribenters årsbest-lister i 2004. Albumets snille miks av hip-hop og r'n'b koblet til popmusikkens umiddelbarhet gjorde at West ble allemannseie og forserte skillelinjene som fremdeles omkranser hip-hop og rap. Nå er West tilbake på skolebenken med Late Registration, og selv om innholdet er litt vanskeligere tilgjengelig denne gangen, fremstår West likevel som en kommersiell brobygger på hip-hopens vegne.

Ved første gjennomhøring var det kun første singel fra albumet, Diamonds From Sierra Leone, som satt godt i øret. Etter hvert har jeg kommet inn i albumet, og oppdaget flere juveler, men det er ikke til å komme forbi at Late Registration ikke leverer noe som kan minne om de mange besettende sporene fra debuten. Fremdeles er det Shirley Bassey-hooken fra Diamonds From Sierra Leone som slår hardest fra albumet, spesielt på den remiksede versjonen med West og Jay-Z i tospann. De to slentrende rapperne passer hverandre godt selv om Jay-Z viser seg å være kvassest bak mikrofonen.

Gjesteartistene dukker opp med jevne mellomrom gjennom albumets gang. Det er sannelig et stjernelag West har samlet, og de sterkeste rapbidragene kommer fra Nas, Common, The Game og nevnte Jay-Z, mens Brandy, John Legend og Charlie Wilson gir albumet en smak av soul og r'n'b. Et innledende høydepunkt kommer med låta Heard 'Em Say, hvor Adam Levine fra Maroon 5 bidrar med overraskende hyggelig vokal. Det er når West er i dette lunet at han blir spiselig for et bredt, poporientert publikum, som ellers tar avstand fra hip-hopens ofte aggressive og fiendtlige uttrykk.

I likhet med artister som Snoop Dogg og John Legend, tar Kanye West opp arven fra gamle helter som bidro til å etablere soul og r'n'b på det tidlige 60-tall. Listen over samplede artister gir en pekepinn på hva som snurrer på platespilleren når West søker inspirasjon. Ray Charles (via Jamie Foxx) hviler tungt over den besettende Gold Digger, mens både Curtis Mayfield, Gil Scott-Heron og Bill Withers er behørig samplet på albumet. Hip-hop-pionerene i Orange Krush leverer grunnrisset, hvorpå West og Nas bygger låta We Major som utgjør et av albumets tyngdepunkt.

West har markert seg som en samfunnsorientert rapper og har skapt blest med negative uttalelser mot Bush Jr. og behandlingen av afroamerikanere i USA. Wests skepsis til styre og stell fortsetter på Late Registration og følgende ballespark leveres på den innledende Heard 'Em Say: "And I know the goverment administered AIDS / So I guess we just pray like the minister say / Allah Akbar and throw 'em some hot cars / Things we see on the screen is not ours / But these niggas from the hood so these dreams not far / Where I'm from, the dope boys is the rock stars / But they can't cop cars without seein' cop cars / I guess they want us all behind bars / I know it".

Late Registration er et mindre umiddelbart album enn The College Dropout, men skiva har vokst på meg, og jeg setter stadig mer pris på låter som Drive Slow, Addiction og Gone. Her står ikke West frem som en sylskarp rapper, men snarere en sterk formidler av historier som stikker dypere enn annen popmusikk. Til tross for sterke spor, tar jeg meg likevel i å savne låter som The New Workout Plan og Through The Wire fra The College Dropout. Så oppfølgeren er ikke like sterk som debuten, men likevel god nok til å utgjøre mitt pensum denne høsten.