At the Drive-In
And You Will Know Us By the Trail of Dead
Sunny Day Real Estate

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Intenst avslappende

Spania har vel aldri hatt rocken som sitt fremste varemerke akkurat. Derfor er nok Bloomington ekstra velkommen for dem. Men for oss?

Spania har vel aldri vært den største leverandøren av solid rock som jeg kan huske, men Bloomington er altså noe så sjeldent som et solid band derfra. Bare slapp av, dette er ikke noe Ricky Martin eller Julio Iglesias altså - heldigvis! De er det vel strengt tatt nok av. Bloomington spiller heller ikke revolusjonerende bra eller original rock, men de er ikke mindre interessante likevel. Nå er det ikke noe ferskt band heller dette, Bloomington feirer faktisk tiårsjubileum i 2004. Tiden har ført med seg over 100 låter og et dusin demoer, i tillegg til to album, nr to her altså; Kill the Rock Stars We Were.

Ambisiøst nok åpner Bloomington med låttittelen Introducing the Rock, en intens og eksplosiv åpner som i over 5 minutter slår pusten ut av deg umiddelbart. Trommelyden er meget skarp og stram, og tilfører bandet en mer garasjelignende kvalitet, som igjen er med på å gjøre sounden til Bloomington. Vokalist José Tato bidrar også til denne med sin smånasale stemme, som ikke nødvendigvis alltid er så bra, men det er hans vokal som gjør at selv om Bloomington bråker og lager så mye lyd de bare kan, likevel har en avslappende effekt. Men det er ikke bare kraftige vegger av lyd her, på Somewhere In Amarillo, TX, får vi en kort pustepause. Fra her og ut skranter det mer, riktignok med hederlige unntak. Det kan ofte gå en fin linje mellom variert og schizofren, men Bloomington faller ikke i den fella.

Når plata har snurra ferdig, slår det meg altså hvor variert Bloomington har gjort denne plata, og samtidig fått den så sammensatt. Og det er tydelig at de henter inspirasjon fra mange forskjellige band og sjangere. Når man ser at trioen hører på alt fra The Appleseed Cast og Teenage Fanclub til And You Will Know Us By the Trail of Dead og The Blood Brothers, kommer det ikke som noen stor overraskelse. For plata består av alt fra akustiske pop-perler til høyeksplosive støybomber. Men i en herlig harmoni, lekkert og korrekt fremstilt av coverdesigner med en fugl i fullt vingespenn. Meget innbydende fra før du setter på plata; et inntrykk som vil vise seg å bli værende under store deler av plata.

Kill the Rock Stars We Were er en selvsikker og etter hvert svært så hyggelig produksjon. Bloomington har laget en plate som nesten er en selvmotsigelse tvers gjennom, og plasserer ved hjelp av det Spania på rockekartet. Låter som American, A Quiet Life With My Wife, The Call og St. Pauli Neon Lights er med på å gjøre at de tre amigos i Bloomington, til tross for tidvis dårlig engelsk, har blitt mitt spanske favorittband. Det er nesten sånn at den skrantende engelsken blir litt av sjarmen. Spanjolene har gått av hektene for Bloomington, og det er nok litt nasjonalfølelsen som har slått til der. Uansett er Bloomington et band som absolutt er verdt å sjekke ut for oss andre også.

Mer Bloomington, por favor!