On the Verge of Prime Divinity

Samael
Dark Funeral

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Utsøkt svensk brutalitet

Sortmetall-veteranene i Mörk Gryning slår inn på nye stier med sin fjerde utgivelse.

De av dere som har hatt gleden av å lytte til dette svenske ensemblets tidligere bravader vil nok instinktivt tenke Black Metal når jeg nevner navnet Mörk Gryning. Helt riktig, selvfølgelig, samtlige av de foregående skivene er nemlig dypt rotfestet i sort og brutal metall. Med Pieces of Primal Expresssionism tar imidlertid Mörk Gryning noen lange steg vekk fra sitt tradisjonelle musikalske ståsted - heldigvis kan jeg berolige dere med at forandring i dette tilfellet så absolutt fryder.

Albumet er nemlig blitt en hybrid av sort- og dødsmetall, ispedd enkelte ambiente og progressive innslag. Atmosfæren er til tider gåsehudfrembringende, noe åpningssporet The Sleeping Star er et godt eksempel på. Denne låta er et inferno av grim vokal, svevende passasjer og heftige riff med både øs og driv. Toppen av kransekaka kommer derimot senere, nærmere bestemt på spor nummer tre, Perpetual Dissolution. Det ene geniale riffet avløser det andre, mens sinte trommer og kløktige taktskifter i aller høyeste grad bidrar til å skape en monsterlåt!

Herfra og ut har fortsatt Pieces... mye fint å by på, men dette kan ikke forhindre at brorparten av de resterende sporene på skiva fortoner seg som en aldri så liten nedtur. En nedtur i forhold til de ovenfor nevnte komposisjoner, vel og merke. Noen av sangene blir rett og slett litt kjedelige, mens andre inneholder for mange ensformige partier. Heldigvis tar låtmaterialet seg opp igjen helt mot slutten, og spesielt skivas siste låt, On the Verge of Prime Divinity, bidrar til å gjøre Pieces of Primal Expressionism til en solid utgivelse.

Produksjonen er god og akkurat passe skitten, fremfor alt er gitarlyden på denne utgivelsen fyldig og rå - kanskje ikke så rart siden Mörk Gryning denne gangen valgte å bruke Daniel Bergstrands Dug Out Studio (In Flames, Meshuggah, Soilwork). De musikalske prestasjonene er det heller ingenting å utsette på, det er bare så synd at noe av låtmaterialet består av litt for mye fyllekalk.

Helhetlig sett er dette uansett en meget sterk plate, og du skal så absolutt ikke se bort fra at det smeller for alvor neste gang. Skiva vokser seg større for hver enkelt gjennomhøring, og etter noen runder i spilleren var jeg redd den skulle lage hull i taket. Så langt gikk det heldigvis ikke, men poenget mitt er naturligvis at dette er en utgivelse det er verdt å investere i dersom intrikat og mørk metall tiltaler dine musikalske antenner. Fans av atmosfærisk og ekstrem musikk vil nemlig finne mye snop her.