Kemialliset Ystävät
Popol Vuh
Keith Fullerton Whitman

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

One Shaman Day Man

Det er et godt stykke mellom musikken til 90 Day Men og TV on the Radio. Enda lengre ut på oddene finner vi Lichens. Hva de alle har til felles?

Lichens er soloprosjektet til Chicagos Robert Lowe, der han gjør alt selv - det vil si gitar, perkusjon, vokaldroner og diverse effektbruk. Gjennom tre langstrakte liveinnspilte stykker basert på improvisasjon, loops, lydeffekter og minimalt med etterarbeid søkes her langt helligere graler enn han gjør med sine andre, mer direkte og kontante band.

The Psychic Nature of Being er musikk av åndelig karakter, der særlig den særegne chantingen gir inntrykk av at vi tar del i et indiansk eller tibetansk rituale rundt leirbålet, med mer peyote i sirkulasjon enn godt er. Sjamanistisk og spirituelt, underbygget av akustisk fingerplukking (fra Fahey til Six Organs), gjentagende temaer som nesten bringer oss i hypnose, og lydmalende bakgrunnsbilder av endeløst ishavsøde som peker mot mer en ambient stil. Med et spor som klyver seg over anstendige 20 minutter er det klart at man må være litt spesielt mottagelig for å ta inn over seg Lichens, for øvrig herlig titulert You Are Excrement If You Can Turn Yourself Into Gold. Denne er todelt, der de siste 7-10 minuttene bringer oss inn mot mer hellig grunn. Det er når Lowe friggjør seg fra de mest repeterende folk/blues-raga elementene og flyter inn i mer friggjørende styker han best lykkes å drive musikken fremover - og innover. De østvendte spirituelle elementene på The Psychic Nature of Being understrekes også av fotografiet i omslaget, som viser Lowe foran noe som ser ut som et buddhistisk tempel.

The Psychic Nature of Being er en riktig så smuk sak å nyte etter mørkets frembrudd (i disse dager betyr det stort sett hele døgnet). Lichens åpner ikke alle sinnets dører med denne platen, men han viser vei mot en lindrende meditasjon og ettertenksom ro. Jeg kommer til å ta med meg The Psychic Nature of Being neste gang jeg skal padle Grønland på langs og trenger musikk som kan underbygge en indre fred og avspeile naturens uberørte toner.