Loren Mazzacane Connors
Tetuzi Akiyama

Leather and Lacy - Greg Malcolm (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

The one-man band

Magiske droner og mystiske toner brettes ut på melodiøst vakkert vis ved hjelp av tre gitarer.

Hung er siste tilskudd på en stadig mer imponerende diskografi fra denne sympatiske og meget erfarne gitaristen fra New Zealand. Greg Malcolm er i skrivende stund fremdeles her i landet, etter en omfattende turne som inkluderte Oslo, Bergen, Haugesund (Safe as Milk) og Stavanger. Dere som var kløktige nok til å benytte denne anledningen til å oppleve gitaresset live angret nok ikke på det. Til alle andre; Hung tilbyr heldigvis mye av det samme uttrykket som det Malcolm for tiden gjør på scenen.

Greg Malcolm har i årevis eksperimentert med gitarens mange klangmuligheter, og han har nå funnet en form som det ikke bare skapes meget vakker musikk av, men som også er ganske imponerende å bivåne. Han benytter tre gitarer; en på fanget og to liggende på gulvet som styres med bena - i tillegg til et arsenal av leketøy, hjelpemidler og pedaler. En av gitarene har en tamburin festet til seg og brukes mest som rytmisk fundament, den siste benyttes mer som droneskapende hjelpemiddel med blant annet en e-bow som balanserer hårfint på strengene.

Det er ikke enkelt å klistre en bestemt genrelapp på Malcolms musikk, ei heller å finne helt opplagte inpirasjonskilder. Her er elementer som tilhører både drone, etnisk/folk og avantgarde, improv, raga og jazz. I et intervju med undertegnede fortalte Malcolm at han i ung alder ble interessert i eksperimentell musikk, og navngir blant andre John Cage, Harry Partch og Keith Rowe, men også Folkways-utgivelser og koreansk folkemusikk som noe av det han selv lytter til. Dette brede spekteret kommer også til uttrykk på Hung, en plate som er mer mediativ enn de ofte forrykende konsertene til dette enmannsorkesteret. Det er heller ikke totalt overraskende at han har spilt med f.eks Ivar Grydeland/Ingar Zach og japanske Tetuzi Akiyama - for å fylle ut bildet ytterligere.

Det er låter her som ikke ligger langt unna appalachene og amerikansk primitiv folk, som John Fahey og Robbie Basho representerer, men Malcolm tar i større grad bruk av objekter (fjær, klinkekuler, mikorfoner, blitzlamper) som sikrer både en stor rikdom i lydbildet og ikke minst en stadig frisk og fornyende energi som ligger i det uventede. Det er noe av dette "sjansespillet" som gjør konsertene hans alltid interessante, og jeg mener han har lykkes å overføre dette på en god måte også på Hung. Som han selv uttalte til groove om innspillingen: "It's kind of like driving a truck on ice where the goal is fixed but the path may vary. It keeps it interesting for me and makes for a few brutal accidents along the way."

Hung er altså spilt inn live og på samme måte som konsertene hans, uten benyttelse av "processing or electronic effects". Materialet ble sendt over til Campbell Kneale (Birchville Cat Motel) og hans Celebrate Psi Phenomenon som står som utgiver. Kneale har sydd det sammen til 10 spor på skjønnsomt vis, og skapt en helhetlig plate av disse improviserte stykkene. Den kommer for øvrig i et nydelig dekorert pappcover.

Hung er en hypnotisk og besnærende vakker plate.