God Save the Queen

The Sex Pistols

Vinyl 7" (1977) - Virgin / EMI Virgin

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

For evigheten

Ingen fremtid, snerrer Johnny Rotten - i en sang for evigheten.

I disse dager fyller den andre singelen fra Sex Pistols 30 år. God Save the Queen provoserte, rystet og endevendte de britiske øyer da den så dagens lys. BBC bannlyste, dronningen raste, det konservative England skalv av angst, mens punken som fenomen, musikkstil og opprør eksploderte i en britisk ungdom klar for noe annet en kjedelig forutsigbar musikkforståelse. Amerikansk pionerarbeid var innflytelse og inspirasjon. The Stooges, New York Dolls og Ramones hadde brøytet veien, og sommeren 77 eksploderte London med en snerrende og spyttende Johnny Rotten i front.

"God save the Queen, her fascist regime
It made you a moron, a potensial H-bomb
God save the Queen, she ain't no human being
There is no future, in England's dreaming..."

Etter å ha blitt sparket fra EMI og A&M, er det Virgin med eier Richard Branson som tør å satse på skandalebandet. Lanseringsfesten 7. juni 1977 – dagen dronning Elisabeth feiret sin 25 første år som monark i et stivpyntet London – skjedde om bord på elvebåten "Queen Elisabeth". Foran Westminister Palace skulle God Save the Queen fremføres i levende live. Det endte med slagsmål, opptøyer og arrestasjoner.

BBC knelte konservativt og var ikke lenger et hus for frie tanker. Sex Pistols ble nektet spilt på radio, men dette bidro bare til at gnistene Anarchy in the U.K. hadde skapt et halvår i forveien, ble til full brann. I den uoffisielle salgslisten i NME føk God Save the Queen til topps. Punken traff en hel generasjon, og The Clash, The Jam og Buzzcocks debuterte i front av et kobbel nye band og små selskap. Alt var i endring og det etablerte skjønte ingen ting da pionerarbeidet til den amerikanske scenen eksploderte i et brennende England.

I 1980 var jeg 13, og ble introdusert for Iggy Pop, Clash, The Aller Værste, Kjøtt og Sex Pistols. De påfølgende år var punken viktigst av alt. Energien, opprøret og ikke minst den fantastiske musikken satte dype spor, med inntrykk som åpnet alle sanser. Punken sparket døren opp for en ny verden. Musikken ble alt, og plater ble spilt om og om igjen. Mest av alt Pistols.

Nå kan vi se på Sex Pistols som historien om å piske en død hest. Vi kan kalle Sid Vicious en tåpelig junkie, og vi kan se det hele som et sirkus styrt av direktør Malcolm McLaren. Vi kan diskutere et stuerent fenomen med sin estetikk, og at næringslivsaviser bruker gedigen plass på et 30-årsjubileum. Vi kan snakke med forakt om opprøret i dette, eller om et band som strengt talt har noen måneder på toppen og kun et album – klassiske Never Mind the Bollocks, utgitt oktober 77.

Det viktigste er å konsentrere seg om musikken, og den er like unik i dag som da den ble skapt 30 år tilbake. Nesten ingen har vært i nærheten av summen av denne miksen, der udugelige musikere slår gnister i aggressive rytmer for evigheten. Uttrykket, energien og provokasjonen er uhørt fengende, og med sin fysiske tilstedeværelse låter det ennå friskere enn det aller, aller meste. At monarkiet ennå består gjør også Sex Pistols' harmdirrende angrep like gyldig nå som da. Med God Save the Queen på stereoanlegget får jeg intens lyst å jekke opp en øl og begynne å danse, midt på lyse dagen, med naboer som bekymrede tilskuere.

For meg er 30 blitt 40, og det føles helt greit. Så lenge jeg ennå kan glede meg over ny og gammel musikk på plate og konserter, kan det vel ikke være så gærent. Musikkinteressen lever og alt skyldes punken. Døra Johnny Rotten sparket opp er ennå åpen. Heldigvis.

Som 40-åring er det ingen vits å holde igjen. Jeg legger med glede hodet for hogg. Og hugg i vei. God Save the Queen er en av rockehistoriens store, store øyeblikk. Ikke var den først og andre nådde samme høyde senere. Likevel - i skarp konkurranse med The Undertones' Teenage Kicks, London Calling av The Clash, Blitzkrieg Bop med Ramones og Search and Destroy signert Iggy and the Stooges - trekker jeg frem høydepunktet fra Sex Pistols som punkens beste, største og viktigste tre minutter.

No future? For evigheten!