Mobilize - Grant-Lee Phillips (2002)
Mobilize - Grant-Lee Phillips (2002)
Nineteeneighties - Grant-Lee Phillips (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Godt. Likt.

Sangene gjør lite av seg, på en rar måte.

"Virginia creeper" er Grant Lee Phillips sin tredje soloplate siden bandet Grant Lee Buffalo ble oppløst i 1999. På sin forrige plate, "Mobilize" fra 2002, gjorde han det meste selv. Denne gangen har Grant Lee med seg fullt band. Plata får dermed en herlig levende følelse jeg savnet sist. Å spille inn sanger live i studio, får fram en dynamikk som tusen overdubbinger sjelden kan gjenskape. Akkurat det er jo ikke noen hemmelighet, men det kan ikke sies for ofte. Heldigvis har Grant Lee Phillips forstått dette og tatt konsekvensen av det.

"Virginia creeper" ble spilt inn i løpet av ei uke og mikset i løpet av ei annen uke. Resultatet ligner på ingen måte hastverksarbeid. Låtmaterialet er bygd opp av solide sanger som alltid har en historie å fortelle. Det handler blant annet om sjelens dypeste rom, sorg, undertrykkelse og amerikansk mytologi. Sangene gjør lite av seg, på en rar måte. Jeg sier ikke at albumet er sparsomt intrumentert, tvert imot. Poenget er at det er stemmen til Grant, og dermed selve tekstene, som trekker til seg oppmerksomheten. Historiene han forteller, kryper oppover ryggen og vakre ord hvisker uhyggelige og hjerteskjærende fabler inn i øret ditt.

Alle sangene på plata er gode, det er det liten tvil om. Må jeg peke ut høydepunkter, blir det storslagne "Susannah little", heseblesende "Wish I knew", uutholdelig skjøre "Far end of the night" og den erketypiske Grant Lee-låten "Mona Lisa". Skal jeg si noe negativt om "Virginia creeper", må det være at en del av sangene blir ganske like hverandre etter en stund.

Dessuten er Gram Parsons sin original av "Hickory wind" knusende overlegen versjonen på denne plata.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 7/10