Terror
Twisted (reprise)

Sneaker Pimps

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Ingen grunn til panikk

Det er greit med avslappende musikk, men av og til blir 'cool' bare 'kald'.

Norge har et Sverige-kompleks når det gjelder musikk. I og for seg med god grunn, for det dukker stadig opp svenske band som erobrer verden (eller i hvert fall deler av den), mens norske band med tilsvarende suksess er solid mangelvare. Skulle skiva "Audio" med svenskene i Fused være nok et eksempel på at de over grensen alltid lager bedre musikk enn vi klarer her hjemme?

Til å begynne med hørtes det nesten sånn ut. Jeg satt inn skiva, og ble positivt overrasket over groovene som møtte meg på de første par sporene. Dette var gjennomført synthpop med åpenbare disko-referanser, og chillout-faktoren var ganske høy. "Hightide" klinger i elpiano og plastikk-strykere, og har et ganske sløyt synthbass-riff med en slags vispetrommer oppå. Kult. En kvinnelig vokalist puster seg behagelig gjennom en ganske melodisk sak som gir rykk og napp i foten og deilig sløvhet i resten av kroppen. Bra greier. Spor to ("Hey Girl") holder også stilen, denne gangen med et infeksiøst beat og synth-gutta på koring. Fortsatt verdt å ha.

Men det tar ikke stort mer enn et kvarter før det meste av lufta likevel har gått ut av Fused-ballongen, for etter to-tre spor er det også slutt på glad-groovene og godlyden. I mine ører virker resten av platen som resirkulerte synthgrooves som ikke bærer så fryktelig langt - ideer som holder interessen i tyve-tredve sekunder, men som etter dette blir irriterende.

Egentlig sitter vi altså her med en overvektig CD-single, for de to første sporene er verdt å ha, mens resten av det d'herrer Onervas og Reich (og d'dame Hallberg) varter opp med ærlig talt er uspennende. (Merkelig nok har "Saving Mary", spor tre, blitt plukket som førstesingel. Denne rekker ikke "Hightide" til knærne!) På en god dag kan Fused minne litt om Sneaker Pimps, men det er for langt mellom høydepunktene her. Skiva starter friskt på en femmer, men i løpet av tretten spor faller temperaturen til en treer. Jeg kommer likevel til å spille både "Hightide" og "Hey Girl" en god del ganger.