Life & Love In Sparrow's Meadow - The Skygreen Leopards (2005)
Jehovah Surrender - The Skygreen Leopards (2005)
Disciples of California - The Skygreen Leopards (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Regnbuer og skakk gitarpop

Nok en gang inviterer The Skygreen Leopards lytterne inn i en annerledesverden; til et univers fullt av skarpe regnbuefarger og vakre harmonier.

The Skygreen Leopards er fremdeles duoen Donovan Quinn og Glenn Donaldson, og deres småskakke musikalske utfoldelser. Med seg har de The Skyband - et band hvor musikere har kommet og gått, men som nå for Georgeous Johnny består av Jason Quever, Jasmyn Wong og Elisa Ambroglio.

Gorgeous Johnny er den femte platen SGL har gitt ut siden starten i 2001, og den første på tre år. Gorgeous Johnny er også platens tittelkutt, og albumet er tilskrevet et tilsynelatende forhenværende medlem av bandet; en kalt "Johnny" som egentlig ikke var noe annet enn en raring med sans for litt spesielle ting. Etter hvert stakk denne "Johnny" av til det sørlige Frankrike, og hva som siden skjedde med ham er ukjent, men nå har han i hvert fall fått en plate dedikert til seg – ikke så rent dårlig bare det!

Platen åpner med instrumentalnummeret Johnny's Theme, en luftig 60-tallsaktig to-minutters låt, med gitarer behørig akkompagnert av lett dansende og små-psykedeliske tangenter, før de akustiske gitarene tar over og SGL serverer låten Margery. Margery følges igjen opp av det sporet som gir en mest lyst til å danse; nemlig lystige Dixie Cups in the Dead Grass, hvor Jason Quevers bass hvilepulserer i bakgrunnen samtidig som den er tett backet opp av livlig perkusjon, og med Quinn og Donaldsons snirklende vokaler surfende på toppen.

The Skygreen Leopards omtaler seg selv som Californias familieband. Og det er litt sånn; med godt humør jammes det avgårde om litt av hvert, og med sin heller strebende synging oppå herlige harmonier har de nok engang klart å skape et album som ikke er helt som alle andre album, men som allikevel bør være åpent og tilgjengelig for de aller fleste som gir det en sjanse. Hvor de egentlig vil er det fremdeles ikke så lett å få has på, men de har fortsatt med oppskriften fra Disciples of California (2006), og beholdt et lybilde som er mer pop-orientert og mindre skranglete enn tidligere utgivelser. Dermed høres det også denne gangen mer gjennomført produsert ut; foruten skakke SGL's, et al, som har en fascinerende retroinnledning, før den raser ut i et rufsete spor som kunne glidd rett inn på albumet Live and Love in Sparrow's Meadow (2005).

Virvlet opp fra San Franciscos fri-/freakfolk scene som de er, er Vetiver og Devendra Banhart fremdeles aktuelle referanser. Men der Vetiver og Devendra Banhart er sørgmodige; er SGL mer lekne, og der det skorter på vokalferdigheter; så tar de det igjen med en god dose innsats, og lekende og fargesprakende psykedelia; ispedd artige og innfløkte tekster. Basisen på Georgeous Johnny er gitarer av ymse slag, for det mest akustiske. Innimellom kommer også noen tangenter inn, mens det hele foregår lavmælt med lett koring over hovedvokalen. Det durer for det meste avgårde i en tilbakelent takt og får vel heller sjelden noen til å hoppe ut på dansegulvet - derimot har de fleste låtene en litt underlig, feelgood-schwung over seg.

Mest av alt er dette nemlig en kompilasjon av noen hyggelige og et par småtriste historier som ender i låter i alle regnbuens farger: For det er hyggelig SGL er, og i dét nydelige If Our Love Fails og britpop-aktige Paid By The Hour avrunder Gorgeous Johnny viser The Skygreen Leopards at de nok en gang har skapt en god dose herlig og skakk gitarpop det er verdt å låne et øre til:

Lystige regnbuer danser som kjent der sollyset treffer regndråpene.