Grizzly Bear
Panda Bear

Odd Blood - Yeasayer (2010)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Clap your hands say Yea!

Brooklyn smiler igjen. Yeasayer omfavner vokalglede og den gode melodi på sin iderike og strålende debut.

Hypen rundt dette bandet har visstnok vært uunngåelig å få med seg. I hvert fall i følge den norske utgiveren som henviser til forhåndsblest i publikasjoner som Uncut og NME. Av og til kan det kanskje være like greit å ikke sitte med nesen langt ned i akkurat disse blekkene, for denne anmelder har ikke fått med seg noe av dette i det hele tatt, ja, knapt nok hørt om gjengen før platen ble satt i spilleren tidlig i forrige uke. Der har den vært siden, og gradvis avdekket seg som en av årets mest positive overraskelser.

Kvartetten med base i Brooklyn (gisp) holder seg inne med gatesmart kredrock (tenk særlig Animal Collective, som i likhet med Yeasayer vokste opp på "bygda" i Maryland), men har en mer melodiøs og umiddelbar innfallsvinkel. De har i likhet med mange av sine bydelssøsken en mulig forkjærlighet for 70-talls new wave (f.eks Talking Heads), afrikanske danserytmer og voksen elektronika, jeg tror også vi må nevne en dose 80-talls glamour - men uten at pastisjen blir påtrengende. Med andre ord, de evner å låte både ferskvare og holdbarhet på samme tid, de er både mainstream og vågale. Plukket fra hverandre er det lett å finne ledetråder for deres eksistens: På Worms går de Band of Horses i næringen, på Red Cave tar de en Akron/Family mortale, her er spor av Pink Floyd og Crosby, Stills & Nash på en gang, men glem likevel dette. Noe av det aller beste med All Hour Cymbals ligger i hvordan Yeasayer nettopp fortrenger genre og referanser ved å hente innflytelse fra en myriade av kilder og sette det hele sammen til noe som virker å bare være sitt eget. Det gir et originalt resultat, men også tidvis en smule sprik i prestasjonene. Heldigvis har de lykkes å få det meste til å henge i hop.

Tilbake til fremtiden-singelen 2080 må være en av årets mest vanedannende; klappende, barnekor-syngende, vuggende dub-indie sommerpop der vestkyst møter smeltedigelen på andre siden i doven harmoni over en heller dystopisk tekst: "I can't sleep when I think about the times we're living in, I can't sleep when I think about the future I was born into..."

Egentlig holder alle de tre første låtene seg noenlunde innenfor det samme spekteret; Sunrise og Wait for the Summer er titler som henleder oppmerksomheten på hvilken årstid dette er beregnet for, og er funky, smittende perler der vi introduseres for den innsmigrende falsettvokalen som følges oss platen gjennom. De er ikke like umiddelbare hele veien, heldigvis. Det er lett nok å falle for de tre første sporene, men når gleden har lagt seg litt er det fint å fordype seg videre utover i deres mer lettpsykedeliske drømmepop som gradvis gis større armslag, og der bare blyloddene på Wait for the Wintertime forstyrrer den fine svevekurven denne platen legger seg på.

All Hour Cymbals er en av disse verdifulle platene der innovative ideer og kreativ smartness forenes uten at resultatet blir overdådig prangende eller at bandet faller for egen storhet. Det er rett og slett en gnistrende plate.