Arcade Fire
David Bowie
Madrugada

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Land i sikte

Tokyo står frem som en sjøsyk kaptein på et synkende skip, med åpen hjertedør og en potensiell klassiker i lomma.

Da redaktør Hammers rapporterte entusiastisk fra Tommy Tokyos konsert på Øya i august, visste jeg øyeblikkelig at jeg hadde begått en tabbe ved å ikke prioritere denne. Tanke to handlet om hvordan det var mulig å neglisjere snakket om en ny stor norsk stemme, som i fjor brøt vannflaten med et noe uferdig debutalbum. Alderen, konkluderte jeg. Noe må man jo ha å skylde på. Men jeg kan love at jeg stiller ved neste korsvei, vær du sikker!

De fleste med et forhold til rock har ikke kunnet unngå å få med seg de flotte anmeldelsene Tommy Tokyo & Starving For My Gravy har fått for sin egenrådige utgivelse på – gisp! – svære Warner. Det er tydeligvis litt fornuft igjen i den utskjelte bransjen, men her fikk de da også alt på et sølvfat. Som sistemann, så langt, blander jeg meg inn i hyllestkoret, for la det ikke herske et øyeblikks tvil om at vi her snakker om en plate av sjelden kaliber her hjemme.

Tommy Tokyo skriver låter med hjertedøren på full gap, der han byr på smertelige erfaringer og demoner, men også rørende kjærlighetserklæringer - uten at det et sekund føles for personlig. Med et fabelaktig band i ryggen løftes tekster, som også er dyppet i leken surrealisme, inn i et musikalsk landskap med ekko fra mange leire. Fra sår country til pianoklimprende kabaret, fra gospel til soul og mild psykedelia, fra skeiv folk til inderlig indie og kraftfull rock; Tommy Tokyo behersker det meste der han på imponerende vis balanserer uttrykket mellom ømme hvisk og kraftfulle rop, med en stemme som markerer sterk tilstedeværelse fra første tone.

Som Cave og Young har Tokyo et backingband av klasse i ryggen, og dette, sammen med en strålende og rik produksjon, underbygger de åpenbare kvalitetene låtskriveren innehar. Resultatet er lyden av oktober – tøffere, modigere, sterkere og mer troverdig enn den en annen skjeggete norsk herremann forsøkte å ta patent på noen år tilbake.

Smear Your Smiles Back On åpnes drømmende med Exploitation Picket Fence, der et sårt hornarrangement farget i blått omfavner en stemme som åpenbarer seg. The Circle Must Be Broken, med et lekent kabaretarrangement, viser spennvidden, før tempoet roes og Tommy Tokyo hvisker frem sin kjærlighetserklæring til hans mor. Sommersault dirrer, Fredrikstads skjeggete sønn bekjenner sine demoner, og arven fra hjembyen og The Ghost of Our Love skinner gjennom.

Starten på platen imponerer. Og det er mer i vente. Mye mer.

Dead Upon a Chair viser avtrykk av psykedelia, og på forunderlig vis elementer av Roger Waters og Pink Floyd, før nydelige A Great Challenge tar oss med til cowboyland med sår pop i bagasjen. How Can I Stop For Crying?, spør Tokyo og leter febrilsk etter svar. Med Abraham's Hat sparkes det herlig og viltert mot Amerika og dagens gærne president i Washington. Tommy Tokyo & Starving For My Gravy løfter blikket, griper sarkasmen og kommer med glimt i øyet seilende som Planet Police, med misjon om å redde verden - langt, langt hjemmefra.

Siste halvdel startes på utsøkt vis. Long Road Home ville hevet Harvest, og jeg kødder ikke. Sårt, vemodig og tåredryppende vakkert er dette en av platens sterkeste kort, med vokalharmonier fra øverste hylle og lengsel herfra til månen. Derail and Demise tar oss videre til Shit City med gyngende countryrock og la-la-la-la-refreng som biter seg fast i hjernebarken. Tokyo synger som en gud, bandet svarer og sammen spiller de fletta av de aller, aller fleste med boots på beina. Mildt sagt storartet, og ennå er vi ikke i mål.

Browning 38 er Waits-land, med ekko av Ricochets i den desperate vokalen. Med ropert, teatralske fakter og pistol i lomma nekter Tokyo å stå i bås - og vinner stort på det. Paraphrases viser først og fremst spennet i stemmen, og sammen med klaustrofobiske In the Machine tar det oss over i bønn og storsinn når platens fenomenale punktum settes med bevegende Let Us Pray, en sang som får selv beinharde ateisthjerter til å banke noen slag ekstra. Hør bare her:

Let us pray for the ones who chocked on the apple
Let us pray for the ones who never had a whisper
And let us pray for the ones who hate them selves
Let us pray
I tell you we should pray

Amen. Smear Your Smiles Back On, med et utsøkt cover signert Finn Graff, redder den norske rockehøsten på egen hånd, og her er det ingen grunn til å holde tilbake. Tommy Tokyo & Starving For My Gravy står frem i et vakuum, og akkurat når vi trenger det som mest forløser de en klar kandidat til årets beste plater - og da snakker vi ikke om nasjonal kvote.