Hanne Hukkelberg
Fever Ray
Rockettothesky

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ny norsk pop fra elektrohovedstaden Berlin

Klassisk skolerte Sandra Kolstad har snekret sammen en slitesterk debutplate som etterlater oss sultne etter mer.

Coveret til Sandra Kolstads debutalbum er et foto av en sirkel med fugleekskrementer på et lerret, plassert i en fransk gate. Bildet er tatt av kunstneren Marco Bruzzone og er i aller høyeste grad et iøynefallende verk. Det står som motstykke til innholdet på platen på flere måter. Bildet er tatt på dagtid, mens musikken på plata har en langt mørkere kontrast, og fuglebæsjen er langt i fra en indikator på at dette er drittmusikk. Crux har nemlig en rekke imponerende kvaliteter.

Berlinbaserte Sandra Kolstad har en bakgrunn som klassisk skolert pianist. Tidligere har hun gitt ut EP'en All That We Are, som i hovedsak bestod av et akustisk lydbilde. Etter å ha fått hendene i musikkprogrammet Ableton Live, valgte hun å bevege seg over i en mer elektronisk retning enn tidligere. Det er tydelig at hun har sluppet seg løs i eksprimenteringen og lekt seg frem til et nytt uttrykk. I tillegg til selv å ha stått for produseringen har Kolstad også fått hjelp av musiker Petter Eldh og lydkunstner Isak Eldh.

Ved hjelp av seige synther, lekne trommemaskiner og en helt unik vokal har Kolstad maktet å konstruere et dunkelt og tidvis sensuelt uttrykk. I hovedsak er dette et popalbum, men preges av eksprimentelle elementer som legger en god dose personlighet i hver av de ni låtene på platen. Disse elementene består blant annet av svevende elektronikk, skiftende rytmer, tunge beats og en tidvis eklektisk stemmebruk.

Flertallet av sporene på Crux har en struktur som bygger opp sine egne stemninger. Kolstad blåser liv i låtene som vokser ut i rytmiske melodier. Unntaket er singelen Fire Burn, Blood Flow og Branches som har en mer direkte tilnærmning. Gjennom plata enten sniker musikken seg inn på lytteren, holder seg på kjølig avstand eller har en øyeblikkelig pågåenhet.

I tillegg til et spennende lydbilde trekker vokalen sangene til ytterligere kvalitet. Kolstads stemme har mye personlighet. Hun har tidligere uttrykk hennes hengivenhet for Laurie Andersons vokalbruk, noe som gjenspeiles på plata. Innholdsmessig er det ikke snakk om dyptgående historier i tekstene. Fokuset har blitt lagt på ordbruken som effektivt konstruerer visuelle bilder.

Som nevnt består Crux av ni spor og kunne med fordel inneholdt et par til. Uavhengig av dette har Sandra Kolstad levert en slitesterk debutplate som etterlater oss sultne etter mer.