Come On Come On

The Yum Yums

Vinyl 7" (2002) - Sneakers

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sommerrocken kommer

Yum Yums er et band som virkelig kan gjøre deg glad, bare prøv.

For noen få år siden hadde The Yum Yums kontrakt med et stort plateselskap. De ble lansert i stor stil, og fikk en låt med i en reklamefilm for Lotto. Nå er de tilbake der de hører hjemme: Hos oss som liker sommerrock. Siden langspilleren Sweet As Candy er bassist (Stig Amundsen - nå i Gluecifer) og trommis byttet ut, uten at dette påvirker produktet. Ny trommeslager er Otto Gamst, som tidligere har vært innom flere andre band fra Moss (deriblant en tidlig utgave av Yum Yums). Noen singler og en titommer har dukket opp de siste månedene uten at det har skapt furore, og etter hva jeg kjenner til er album nummer to like rundt hjørnet. Dette skal utgis på tyske Screaming Apple, som også ga ut vinylversjonen av debuten. Den nye singelen er utgitt av det norske vinylselskapet Sneakers Records som spesialiserer seg på norsk, spesielt østfoldsk, punk og garage. Tidligere har Sneakers gitt ut blant annet Poppets, Basement Brats og Wonderfools.

Denne singelen inneholder to låter, en egen og en cover. A-siden Come On Come On er skrevet av Morten Henriksen. Her bekrefter han sin melodi- og refrengteft nok en gang. Henriksen er en av Norges beste låtskrivere innen denne delen av rocken. Hans nese for det fengende medførte jo at en av hans låter vant den norske Grand Prix-finalen for et par år siden (My Heart Goes Boom). I Yum Yums pakkes pop-perlene inn i en blanding av amerikansk powerpop og garagerock. Så også her; Come On Come On er fin sommerrock. Ukomplisert tekst om kjærlighet, lystig poprefreng og Henriksens gode stemme. Denne mannen høres cirka 20 år yngre ut enn det han er. Man får lett assosiasjoner til gamle amerikanske tenåringsfilmer.

B-siden er en cover av det semi-legendariske amerikanske bandet Flamin' Groovies. Shake Some Action gjøres friskt og i god gammel Yum Yums-stil.

Selv om låtene på singelen absolutt holder mål synes jeg det låter litt tamt. Særlig gjaldt dette ved de første gjennomlyttingene. Uansett gleder jeg meg voldsomt til kommende utgivelser dersom kvaliteten på låtmaterialet holder samme standard som dette.