Unwound
Les Savy Fav

Worlds Apart - And You Will Know Us By the Trail of Dead (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Energi-eksplosjon!

Gretne herrer er tilbake med en langt mer nyansert utgivelse enn deres to forrige.

And You Will Know Us By the Trail of Dead (T.O.D.) har over noen år bygd seg opp et renommé som et av de fremste bandene innen hardcore/aggro-rock scenen. De ble dannet i 1994 i Austin, Texas, og opparbeidet seg raskt et rykte som et forrykende liveband. I 1998 utga de sin selvtitulerte debut, og året etter kom oppfølgeren Madonna. Nå, tre år senere, er T.O.D. aktuelle med sitt nye album Source Tags & Codes.

Albumet er dynamitt omtrent fra første sekund: fresende gitarer, frenetisk tromming og energisk vokal. Allikevel er Soure Tags & Codes noe langt mer enn en "standard" hardcore skive. T.O.D. har, i motsetning til hva som var tilfellet på deres to første utgivelser, et langt større spenn i musikken. Bandet utforsker sjangeren i mye større grad enn tidligere, både i forhold til låtstrukturer og instrumentering. På flere av låtene benyttes strykere og messingblåsere, noe som danner et langt mer nyansert og mangefasettert bilde av låtene. I tillegg er det en langt større dynamikk og spenning mellom noe tilnærmet lik raseri og roligere partier enn hva vi har hørt fra den kanten tidligere.

På mange måter blir det feil å putte Source Tags & Codes i hardcore-sjangeren. Albumet griper over langt mer enn en snever sjanger. Av den grunn er det også en særdeles interessant utgivelse T.O.D. her presenterer. Den er definitivt med på å bringe sjangeren videre, samtidig som albumet er et stort kunstnerisk sprang. Det er dog viktig å understreke at selv om T.O.D. har bygd en del broer med årets utgivelse, så er det langt fra noe easy listening. Som lytter blir man filleristet av bandet, og det krever unektelig en viss konsentrasjon og energi å være lytter. Dette er ikke CDen du setter på som bakgrunnsmusikk til søndagskaffen.

Det er vanskelig å framheve enkeltlåter på Source Tags & Codes, platen oppleves definitivt best i sin helhet. Allikevel har jeg lyst til å trekke frem Monsoon med sin voldsomme dynamikk, og ikke minst tittelsporet som nærmest er en poplåt (med lettere overstyrte gitarer til pop å være). Det eneste jeg egentlig har å utsette på Source Tags & Codes er at jeg aner at det bor enda mer i bandet, og jeg tror de kunne sluppet seg enda mer løs. Men, for all del, det får meg bare til å glede meg enda mer til nest skive fra dem.

Alt i alt er Source Tags & Codes en framifrå utgivelse fra T.O.D., og den kan trygt anbefales til så vel hardcore fans som rockere.