cover

Recreation

Kristian Schultze Set

CD (2003) - Crippled Dick Hot Wax / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Jazz

Stiler:
Jazzrock / Funk / Fusion / Lounge

Spor:
Phrase/Overdrive
Ambivalens
Dinghi
Alles Klar? Alles Klar?
Start (echo drum suite)
Stupsi
Recreation
Don’t Count It
Relation
Puls
Phrase/Overdrive (different)

Referanser:
Passport
Mal Waldron
Wolfgang Dauner

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Innsyn i Schultzes pre-Passport bravader

Ukjent jazz-rock-funk godbit fra München ute på CD i regi av Crippled Dick records.

Tysklands vitale jazzscene på 60- og 70-tallet har dessverre vært en godt bevart hemmelighet for mange av oss nordboere. Musikere som Klaus Doldinger, Volker Kriegel og Wolfgang Dauner er kjente i det internasjonale jazzmiljøet, men det var på 70-tallet også tallrike eksempler på spennende jazz-rock fusjon (Embryo, Missus Beastley, Aera, Niagara, Ralf Nowy, Ardo Dombec, Brainstorm, Virgo, Release Music Orchestra, Sunbirds, Tortilla Flat og mange flere).

Kristian Schultze markerte seg på 70-tallet som en av de fremste tyske jazztangentspillere, først og fremst gjennom sine fem år i Klaus Doldingers Passport. Før dette studerte han på 60-tallet piano og komposisjon i Berlin og Graz (i Østerrike) og møtte i disse årene den særdeles begavede perkusjonisten Joe Nay. Tilbake i München møtte de to polakken Pawel Jerzebski og sammen ble de til trioen The Bridge som mange ganger opptrådte på jazzklubben Domicile.

I 1972 utga The Bridge sitt eneste album Overdrive på obskure Tempo records. Det er dette som nå er utgitt for første gang på CD, nå kredittert til Kristian Schultze Set og omdøpt Recreation, supplert med to ekstra spor. Ansvarlig for dette er Crippled Dick records, en kultlabel som blant annet spesialiserer seg på rare grooves og kinky beats, for eksempel hentet fra tyske tv-reklamer eller softpornofilmer fra 60-tallet (her kan vi spesielt trekke fram suksessen Sexadelic Dance Party).

Schultzes tangenter er som oftest kjørt gjennom en ringmodulator (Wolfgang Dauner benyttet samme teknikk blant annet på et par svært tidlige ECM-album), noe som gir en mer speisa lyd som umiddelbart kan tidsplasseres til det tidlige 70-tallet. I motsetning til mange andre artister på denne tida så arbeidet ikke disse musikerne med frijazz, men holdt seg til finslepne melodiske temaer med et hint av easy listening, dog med plass for improvisatoriske krumspring etter tema-solo-tema metoden. Her er det spennvidde mellom energiske spor som spruter av funky rytmikk og rolig mykjazz for rekreasjon. Rytmeseksjonen jobber hardt og presist der bassen ofte er manipulert med fuzz og wah-wah effekter. En del spor er supplert med Olaf Kübler (for mange best kjent som Amon Düül IIs produsent 1969-1973) og Dusko Goykovich på tenorsaksofon og trompet, men det er naturlig nok Kristian Schultzes mange tangenter som topper det hele.

Denne plata byr på eminent kontinental 70-talls jazz-rock av beste merke. Er du ute etter å gjenoppdage en forbigått jazzrock godbit eller digger Jaga Jazzist og Maiden Voyage samlinga så kan dette definitivt være plata for deg!

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Okkervil River - The Stage Names

(Jagjaguwar)

Okkervil følgjer som vanlig sitt dynamiske løp mellom frådande stryk og varlege kulpar, men med litt meir popsnert i understraumen denne gongen.

Flere:

In the Country - This Was the Pace of My Heartbeat
PJ Harvey - Let England Shake