Gabor Csupo
Fennesz
Toog

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Glitchico Park

Hva slags musikk tenker du på mens du blir spist opp av sultne kakerlakker? Murcofs andre glitchsymfoni kan være svaret.

Miljøet for eksperimentell musikk har hele tiden vært internasjonalt og et bevis for at verdensmusikk er mer enn verdensmusikk. Bak artistnavnet Murcof finner vi Fernando Corona fra Tijuana, Mexico, men det er ingen elementer i musikken hans som gjør det lett å spore denne opprinnelsen. Murcof har gjennom et par tidligere utgivelser på Leaf (Martes ble utgitt i 2002 og Utopia i 2004, sistnevnte er en remiksplate med et bidrag fra Deathprod.) markert seg med minimalistisk, atmosfærisk, elektroakustisk glitch som etterlater seg en slags fremmedgjort og mystisk følelse hos lytteren. Før dette var Corona med i Nortec Collective (Norteno-Techno)
Remembraza er et slags "alien soundtracks"-album som kan få nakkehårene til å reise seg hos litt følsomme lyttere.

Hovedelementene i musikken er langsomme elektroniske pulser, regndryppende piano hentet langt nede i venstrehåndsregistret (eller inne i pianokassa) og dystre orkestersamples som kunne stamme fra kammerverk av Bartok eller Sjostakovitsj (Corona selv trekker fram kjente minimalist-navn som Kancheli, Górecki og Pärt som personlige favoritter). Du føler straks klaustrofobien, åndelig fastbundet midt i et nattemørkt klanglandskap med usynlige horisonter. Du merker etterhvert hvorfor vanntorturen er en av de mest fryktede formene for tortur som fins, mens iskaldt piano fortsetter å renne i hodet på deg med noen sekunders mellomrom. Det effektive består i å akkurat gjøre offeret rolig igjen før neste vannsprut kommer. Din frykt er at istappene snart løsner og trenger seg gjennom et svakt punkt i skallen med et øredøvende smell. Elektroniske klikkelyder gir et bilde av sirisser eller kanskje sultne kakkerlakker som snart vil oppdage at du er totalt forsvarsløs. Du er glad for å høre de elektroniske pulsene hver gang du gjør det. Det betyr i hvert fall at du fortsatt er i live og kan passere videre gjennom Remembranza.

De 9 sporene glir inn i hverandre uten at du merker overgangene. Tidsløs. Du kunne like gjerne vært i tett London-smog, myrdet, seende deg selv utenfra der du prøver å påkalle folks oppmerksomhet - fåfengt, siden du i beste fall kun er et spøkelse. Med vemmelse innser du at det vil ta uker, kanskje mer, før tåka letter tilstrekkelig til at restene av deg til slutt skremmer vettet av en fyllik og Mr. Holmes blir satt på saken.

Plata går sin gang. Du kommer periodevis til bevissthet uten egentlig å våkne. Med et såpass minimalistisk utttrykk er det ikke uventet at hele plata er malt i de samme mørkegrå valører. Dette blir likevel ikke uten dybde, spenning og variasjon, slik feilslått og kjedelig minimalisme kan være.

Hadde dette virkelig vært filmmusikk, ville det vært fristende å hente fram klassiske arbeider av Louis & Bebe Barron (Forbidden Planet), David Herrmann (Vertigo, Psycho) og Goblin (Deep Red) for å skrive en skolestil om den historiske utviklingen av elektronisk filmmusikk med fordypning i skrekk og sci-fi. Murcof har likevel en klarere tilknytning til nåtidig lydkunst utgitt på etiketter som Leaf, Mille Plateaux, Rune Grammafon, Mego, Resonant, Kompakt eller Spezial Material. Liker du såpass spesielle greier (eller lider av en sadisitisk trang til å skremme unger) bør du absolutt ha grunn til å nyte Remembranza på høyt volum i et mørklagt rom - og les gjerne en smakløs grøsser til!