Sting
Ole Paus
Bjørn Eidsvåg

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Flashback til Treff-platene

Denne får vår anmelder til å mimre og savne et 80-tall man ellers prøver å glemme.

I rekken av norske artisters tolkning "på norsk" av utenlandske pophelters største hits (Cohen, Dylan etc.) er vi nå kommet fram til Sting aka Gordon Sumner. Ansikt utad i gruppa The Police på sent 70/tidlig 80-tall, senere solostjerne, verdensfrelser, regnskogtalsmann, skuespiller i b-filmer og fashion plate i engelsk jetset-liv. Han har lært oss at russerne, ja de er mennesker de også, og introdusert Roxanne/Roxana som et navn i rekken av eksotiske barnenavn i norske kjernefamilier. Stings norske stemme er Kjell Inge Torgersen, nynorsk er målformen (fint!) of dvelende, introspektivt er stemningsleie.

Men, som Torgersen sier i skrivet som følger plata, at nynorsk er "språket for kjenslene" og at "dveling krever nynorsk" er selvsagt språksjåvinstisk sludder og gjør bare vårt vakre sidemål en bjørnetjeneste i en tid hvor det er under fornyet angrep. Hvorfor argumentere med slike platityder i stedet for å heve seg over Torbjørn Røe-Isaksen og Unge Høyres nivå?

Bedre blir det ikke når vi hører Torgersens temmelig lidenskapsløse og likegyldige gjendiktninger. Hans nynorsk viser ingen utpreget "dveling" eller "kjensle". Oversettelsene er standard norsk visepop-inderlighet som ikke skiller seg nevneverdig fra 70-tallets Treff-plater eller den jevne trubadurs fornorskinger av fremmed materiale. Nå er vel sant å si ikke Sting den mest betydelige dikter popen har frambrakt i utgangspunktet, men noe sier meg at Kjell Inge Torgersen ikke har evnet å finne sterke erstatninger, eller erstatninger gode nok, for Stings relativt metaformettede diktninger.

Police og Sting hadde uansett et knippe fengende melodier gående, og disse skinner igjennom på Aks av gull, selv om arrangementene og tempoet er dempet for å skru opp "innlevelsen" og den inderligheten som liksom gjennomsyrer hele prosjektet. Her er alle kvasse kanter i Police' til tider hysterisk overproduserte 80-talls pop (særlig den siste plata Synchronicity) slipt vekk til fordel for varsomhet og bitter sødme. Man tar seg til å mimre og savne et 80-tall man ellers prøver å glemme.

Aks av gull? Ikke alt som glimrer er gull, og denne episoden av "Utenlandske artister på norsk" skal hermed levnes i stillhet. Stort pluss for målformen, i det minste.