Perth, Australia 23rd February 2003 - Pearl Jam (2003)
New York, 8th July 2003 - Pearl Jam (2003)
Lost Dogs - Pearl Jam (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

The great experiment

MYE rock for penga når Pearl Jam bokstavelig talt oppsummerer en hel turné.

Pearl Jam bestemte seg for å dra igjennom samtlige låter de har spilt på turne i løpet av tre konserter i delstaten Massachusettes. Dette prosjektet resulterte i at bandet måtte spille hele 44 sanger på sitt siste show. Dette showet fra Mansfield er nå å få tak i på trippel CD. For at Pearl Jam i det hele tatt skulle ha tid nok til å spille igjennom de planlagte låtene måtte konserten fremskyndes og fansen møte opp tidligere enn først planlagt. Først spilte bandet en slags "prolog" før oppvarmingsbandet Sleater Kinney kunne entre scenen. Med andre ord varmet de selv opp for oppvarmingsbandet. Ikke dårlig. Hele den første CDen på denne triple utgivelsen består utelukkende av rolige ballader som ble spilt under denne prologen. Vokalist Eddie Vedder ber fansen ta det med ro, og sette seg ned mens de gjennomfører den rolige "åpningsseremonien". Jeg gjetter at han, og resten av Pearl Jam, var livredde for utmattede tilskuere og alt det kan føre med seg av besvimelser og annet ubehag. "Det er viktig at dere setter dere ned, og sparer litt på kreftene. (...) Dette blir en lang kveld." Jentebandet Sleater Kinney dukker forresten opp senere i showet der de gjør en allright versjon av Creedence-klassikeren Fortunate Son.

Fire timer varer denne konsertopplevelsen. Det i seg selv burde være nok til å gjøre fansen fornøyde, men Pearl Jam tar ingenting for gitt, og gir oss god rock'n'roll hele veien igjennom, det er bare det at denne gangen virker det litt mer livløst og uinspirert enn tidligere. Man kan jo forstå at bandmedlemmene var slitne etter to maraton-konserter dagene før, men det likner liksom ikke Pearl Jam å hvile på laurbærene. Låtene blir stødig levert, musikerne er selvsagt drevne, men det hele mangler liksom det lille ekstra som for eksempel New York-konserten hadde.

Sett bort fra Sleater Kinneys gjesteopptreden, og den noe uortodokse CD1, er dette i bunn og grunn et klassisk Pearl Jam-sett. Åpningen er som vanlig rolig. Denne gangen representert ved Can't Keep fra bandets siste album Riot Act. Et pent antall coverlåter blir vi også servert. De fleste av disse kler bandet godt. Ramones' I Believe In Miracles, som Vedder gjorde en cover av på den seneste Tributeskiva til New York-bandet, er kanskje den som funker best. Den har et herlig tempo, og den sedvanlige energien som har glimret med sitt fravær dukker for en stakket stund frem igjen. En coverlåt som til en viss grad mislykkes er The Clash' Know Your Rights. Det er faktisk en av de få låtene jeg har hørt Eddie Vedder ha problemer med. Personlig synes jeg ikke den kler bandet i det hele tatt, og den føles en smule malplassert. Eddie Vedder er kjent for sitt politiske engasjement, og mitt tips er at denne låta er tatt med som et ledd i en slags politisk appell. Know Your Rights handler som kjent om retten til å uttrykke seg.

Alt i alt er dette en helt grei samling Pearl Jam-låter. Alle albumene blir representert, og det hele føles liksom "greit nok". Dessverre mangler den energien og spillegleden vi kjenner fra tidligere, i hvert fall på brorparten av låtene. Alle vet at bandet er i stand til å prestere bedre enn dette, og da holder det ikke helt til toppkarakter. Jeg tviler dog sterkt på at publikum kjedet seg av den grunn. De er nemlig overraskende utholdende og holder jubelen og - i hvert fall tidvis - også allsangen i hevd. Som sagt leverer bandet mange fine låter, men rock'n'roll-attityden mangler. Et pluss er det jo imidlertid at du får mange av bandets beste låter, altså hele 44 totalt, til prisen av en vanlig CD.