Journey
Foreigner

The Essential Heart - Heart (2002)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Kjedelig og forutsigbart

Den siste Heart-platen er kun for trofaste fans av søstrene Wilson. Vi andre kan heldigvis styre unna.

Heart ble dannet i USA i 1973 med søstrene Nancy og Ann Wilson som frontfigurer. Søstrene spilte allerede i starten både gitar og keyboard, noe som ikke var vanlig på den tiden. Og i motsetning til en del kvinnelige singer/songwritere pt. spilte disse jentene powerrock og gjorde gjerne covere på Led Zeppelin-låter. De debuterte på LP med Dreamboat Annie i 1975 på den canadiske labelen Mushroom. Platen satte standarden for hva slags musikk Heart kom til å lage i fortsettelsen; powerballader der stemmen blir presset til det ytterste og vi hører inspirasjonen i stemmebruken fra Robert Plant lang vei. De oppnådde også stor suksess med singlene Crazy on You og Magic Man fra albumet.

Mot slutten av 70-tallet og tidlig 80-tall skjedde det stadige endringer i sammensetningen av bandet, men søstrene beholdt stillingen. I 1985 smilte lykken til dem igjen ved lanseringen av albumet Heart, som gjorde kjempesuksess. De oppnådde stor suksess i Norge med låtene. Og størst suksess her til lands hadde de på 80-tallet med låtene These dreams (1988), All I Wanna Do Is Make Love to You (1990) og Alone (1987).

På sitt siste album Jupiter's Darling holder de fortsatt den gamle formelen i hevd med powerballader over hele linja. De har hatt suksess med dette tidligere, så hvorfor gjøre noe nytt? Her har de også fått hjelp av blant andre Jerry Cantrell fra Alice in Chains og Pearl Jams Mike McCready uten at det hjelper all verden. Bortsett fra låta Led to One havner samtlige låter over i den samme, seige powerballade-formelen. I denne sammenheng innebærer det at flere av låtene starter nesten som en enkel ballade av Joni Mitchell, men det tar ikke lang tid før tunge, enkle og forutsigbare gitarriff melder seg på. Det er synd, for det er før gitarene og den anstrengte vokalen tar overhånd at låtene har noe friskt og det som kan kalles spennende over seg. Riktignok finnes det få og korte innslag av gitarsoloer som har fine ting, og tidvis er det innslag av overraskende akkorder og stemningsleier. Det er derimot atskillig mer av kjedelige gitarsoloer, anmasende stemmebruk og kjedelige melodier.

Har man sansen for rock på sitt mest forutsigbare og ikke vil ha noen motstand i sin omgang med musikk er Jupiter's Darling et godt valg.