The Ladybug Transistor
Aden
Hayden

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En fin spasertur i parken

Andre utgivelse fra britisk singer/songwriter, her med god hjelp fra Essex Green, Ladybug Transistor og Aden.

Prospect Park er James Willam Hindles andre utgivelse siden den selvtitulerte debuten som kom i 2001. Med denne har briten igjen levert en sval sommerbris av en plate, der duse arrangementer og behagelige, melankolske melodier står i sentrum. Hindle er mildere stemt enn den gjengse singer/songwriter i folk-avdelingen, og har tidligere tolket artister som Glen Campbell, Bee Gees og John Denver. Det beskriver noe av hans musikalske startkapital (og vi kommer vel ikke utenom de store denne gangen heller; Dylan, Drake og Young, hør særlig den gromme gitarlyden på You Will Be Safe og Hollow Bodies som eksempel på sistnevnte).

Grønne, vennlige Prospect Park er et trivelig sted å legge søndagsturen, og her møter man gjerne venner som Hayden, Radar Bros., Iron & Wine og Elliott Smith. Hindle har dessuten invitert halve Brooklyn på picnic og artister fra The Ladybug Transistor, Essex Green og Aden gjør sitt til å prege hans låter med sin urbane folkstil. Særlig hørbar er Julia Rydholms fiolinspill og Sasha Bells piano/orgel - hun kunne forøvrig med hell skjenket litt av sin stemme her.

Det er en letthet over Prospect Park, ikke i form av billige poenger, men i form av en ubesværet stemning og enkle, vemodige melodier. Hindle synger avslappet og døsig, som om han ligger på ryggen og bare lar ord og toner komme ned fra himmelen og musikerne tar aldri grep for å få ham på beina. Han har gitt plass til hint av twang som gjør låter som til en riktig så slentrende spasertur på 35 minutter, der The Great Woodland Summer og Doubt står frem som den beste biten.

Hindle har igjen levert en solid plate i en riktig så tett befolket genre. Han skriver og fremfører låter som aldri er under godkjent, men under ett blir Prospect Park fortsatt ikke noe stort mer enn en behagelig drøm om den kommende sommeren, mer enn selve smaken av den.