Freak Power
The BPA

Everything That Happens Will Happen Today - Brian Eno & David Byrne (2008)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Litt overkill, kanskje?

Ambisiøst, lettere uforståelig og svært stjernespekket konseptalbum om den kontroversielle tidligere filippinske førstedamen.

Hva det var som gjorde at David Byrne og Norman Cook, aka Fatboy Slim, fant ut at de skulle gjøre et konseptalbum om Imelda Marcos er sannelig ikke godt å si. Av alle ting og personer i verden så kan det kanskje virke som et litt underlig valg for et stjernespekket dobbeltalbum fra to moderne storheter. Imelda hvem, spør du kanskje?

Imelda Marcos er altså kjent for å ha vært gift med den svært omstridte tidligere presidenten på Filippinene, Ferdinand Marcos. Sammen var de et av verdens mest beryktede par, og hun har vært en sentral politisk skikkelse i landet også etter mannens død i 1989. Omtrent like berømt som diktatorparet selv, er den gigantiske skosamlingen hennes. Ikke akkurat daglig kost tematisk sett for den nye stjerneduoen med andre ord, men det er vel også nettopp derfor de har tatt løs på en slik reise.

Det har tatt over fem år å ferdigstille dette prosjektet, og det har skjedd mye i mellomtiden. Byrne har blant annet laget en oppfølger til My Life In The Bush Of Ghost med Brian Eno og bidratt på låter med blant andre Dirty Projectors, NASA og Norman Cooks andre prosjekt, The BPA. På sistnevnte gjorde de to sammen med Dizzee Rascal en suverent catchy låt i Toe Jam. Men fokus på Here Lies Love er ikke helt på samme sted, og historien som skal fortelles har blitt viet så mye plass at det nesten virker vilkårlig hva historien omgir seg med. 22 gjestevokalister, inkludert Tori Amos, Cyndi Lauper, Martha Wainwright, St. Vincent og Róisín Murphy, bør kanskje alene være nok til å gjøre et såpass ambisiøst prosjekt interessant nok i det minste. Men slik har det ikke helt blitt.

Musikaler er kanskje ikke det letteste å få til å fungere i popsammenheng, men historiemessig hjelper det at Imelda Marcos var stamgjest på legendariske Studio 54 og at det dras linjer mellom det å være høy på makt og høy på droger. Og det er her at potensialet kanskje ligger i å få aller best utnytte av temaet. Og man kan høre at det lykkes noen ganger, som på Every Drop Of Rain hvor Candie Payne og St. Vincent bidrar på vokal – en låt som på snedig vis greier å blande dette essensielle popelementet, de flotte vokalbidragene og en følelse av at man blir fortalt en historie.

- The story I am interested in is about asking what drives a powerful person—what makes them tick? How do they make and then remake themselves? I thought to myself, wouldn't it be great if—as this piece would be principally composed of clubby dance music—one could experience it in a club setting? Could one bring a ‘story' and a kind of theater to the disco? Was that possible? If so, wouldn't that be amazing!
David Byrne

Man kan kanskje lettere forstå hva de to har forsøkt å skape, og på mange måter sette pris på ambisjonene til de to heltene. Here Lies Love lener seg i stor grad på historien, og om den ikke gjør det så står man igjen med en rekke karakteristiske stemmer foran relativt ordinære komposisjoner. En og en halv time med dette er, for å si det forsiktig, en utfordring å komme seg gjennom. Da hjelper det ikke at vi på vokal får alt fra veteraner som Steve Earle og Tori Amos til nyere navn som Florence Welch og Santigold.

Om det skal fungere på begge plan eller om det holder at det skal fungere på ett plan av gangen vet jeg ikke, men jeg tør påstå at det ikke fungerer optimalt på noen av de, verken sammen eller hver for seg. Man lærer helt klart å kjenne Imelda Marcos på sett og vis på Here Lies Love, og hun er jo for all del et interessant menneske.

Likevel slår det meg at det sikkert hadde vært et bedre tema for én låt, eller i beste fall en EP, i stedet for et dobbeltalbum. De har sikkert forsøkt å få til et slags tidløst disco/dance sound, men viser hvor kort vei det er fra tidløst til uutholdelig kjedelig. Enkeltvis er det dog en del flotte låter!