Devo
Mike Patton

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

A beautiful pandemonium

Brokete utgivelse fra Robert Pollards mest særegne og eksentriske prosjekt.

Circus Devils oppstod i 2001 som et prosjekt med Guided by Voices' frontmann, Robert Pollard, bandets produsent Todd Tobias og broren Tim, Guided by Voices-bassist siden 1999.

Ifølge bandets biografi ble Circus Devils til etter at en mann med hundeansikt ga medlemmene beskjed om å spre budskapet "Circus Devils is real". Og ja, dette er temmelig eksentriske saker. Gruppas tidligere album teller en rockeopera med et slags horror-tema og et ambient prog-album. Sgt. Disco er sirkusdjevlenes femte album og er blitt omtalt som deres mest tilgjengelige utgivelse. Det sier nok mest om bandets øvrige back-katalog, for dette er langt fra lettfattelige saker.

Åpningssporet Zig Zag, som kan minne om engelske 70-tallsband som Traffic og Family, går raskt over i den mørke og industrielle In Madonnas Gazebo. Derfra er albumet en fascinerende og brokete reise gjennom ikke mindre enn 32 låter, som kulminerer i dramatiske Summer is Set, komplett med kirkeorgel. Noen steder aggressivt, andre steder beksvart og teatralsk. Tidvist veldig fint, tidvist industrielt og stygt. Noen steder svevende og psykedelisk, andre steder rifftungt. Akustiske lydbilder avløses av elektroniske Låter og stemninger avbrytes helt uventet for så å introdusere oss noe helt nytt. Kan du tenke deg eksentrisitet à la Mike Patton, vindskeiv psykedelia à la Amon Düül II, mellotronballader à la tidlig King Crimson og surrealismen til Blue Öyster Cult - ja da kan du kanskje ha en liten idé om hvordan dette høres ut...

Referanser, sier du? Nei, dette er så visst ikke referanserock, det er snarere jeg som lister opp referansene. Det er sjelden jeg hører så særpreget musikk og det fra en mann som har vært i gamet siden 1983, startet utallige prosjekter og tidvis gitt ut fire album i året. Man forventer ikke så "leftfield" musikk av en mann med Robert Pollards fartstid.

Man kommer imidlertid ikke utenom at 32 låter og nært opp til 70 minutter med endeløse innfall og teatralske særegenheter er temmelig tungt fordøyelig. Du må ha sans for Pollards eksentriske univers for å kunne svelge dette. Det er heller ingen tvil om at ikke alt fungerer like godt og at albumet ville vært tjent med å blitt redigert 15-20 minutter. Samtidig er de endeløse innfallene og skiftningene mye av fascinasjonen med dette verket.

Sgt. Disco er utvilsomt noe av det mest originale, utfordrende og kontrastfylte jeg har hørt i 2007.

Sharon Van Etten - Tramp

(Jagjaguwar)