Roots Manuva
Beastie Boys
Skitz

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Itchy & Scratchy Show

Regjerende verdensmestre i vinylkloring, The Scratch Perverts, viser fram dj-kunstene på samleplate med variert låtutvalg.

Legenden forteller at scratching ble oppfunnet ved en tilfeldighet av Theodore Livingstone Jr. i 1976. Det skjedde på følgende vis: Theodore satt på gutterommet og hørte på plater da hans dominerende mor ropte på ham nede fra kjøkkenet. For å høre bedre, satt han straks fingertuppene på plata for stoppe musikken. Da oppstod det selvsagt en rekke rare og stotrende lyder. Unge herr Livingstone var glup nok til å tenke at dette kunne bli en aldri så liten musikalsk revolusjon og tok etter dette navnet Grand Wizard Theodore. Og historien gjentar seg: Hva ville vel kunsten vært uten strenge mødre...

Det som altså startet som en refleksbevegelse i New York for nesten tredve år siden, har etterhvert utviklet seg til å bli en finmotorisk rytmisk sportsgren. DJ Plus One fra dj-teamet Scratch Perverts vant fjorårets DMC Championship (discjockeyenes svar på Tour de France), der dj-ene tropper opp med et firesifret antall plater. Han som orker å klore lengst på flest mulig plater, vinner. Badmeaningood, som er nummer fire i rekkefølgen av DMC-utgivelser, er altså et bittelite utvalg fra The Scratch Perverts' enorme reproduksjon (eller nyskapning, alt ettersom).

Dette er det ingen grunn til å mislike, så sant man er disponibel for hip hop-beslektede lyder, eller andre lyder for den saks skyld. Her er det mye å henge fingrene i. Låtutvalget er nemlig svært variert. Hvis man lar denne plata snurre på en fest, er det rimelig sannsynlig at ingen ville begynt å knive om valg av musikk, nettopp på grunn av dens brede nedslagsfelt. Badmeaningood er en samleplate, der utvalgte kutt hentet fra et materiale av ukjent størrelse komprimeres til en fin liten framvisning i fingernem turntable-kunst. Pervoene legger lankene på alt fra ska og reggae (The Specials, London Posse), god gammal old school (Kool G Rap), nyere rap (Blackalicious, Gang Starr) til elektroniske finurligheter (Squarepusher) og pompøs nesten-klassisk (Lalo Schifrin). Lalo Schifrin er muligens et kjent navn for de som interesserer seg for filmmusikk. Han er mannen bak tonesettingen til for eksempel tv-serien Mission: Impossible og Dirty Harry. I 50-tallets Paris gikk han i lære hos den aldeles fantastiske, men angivelig meget strenge Oliver Messiaen, men lurte seg til å gå på jazzklubb om kveldene. Komposisjonene hans er attraktive sampleobjekter – blant andre har Madonna, A Tribe Called Quest og Portishead vært i Schifrin-arkivet og snoket. Og nå også The Scratch Perverts.

Det virker som om det ikke er den ting DJ Tony Vegas med kompanjonger ikke kan gjøre mer groovy. Gjennom elegante overganger og moduleringer har de sydd sammen et kalas av musikalske rariteter (som for eksempel Minnie Rippertons sakrale soul), Jamaica-reggae, gangsterrap og mye annet moro. Hvordan har de klart det? Vel, de er jo ikke verdensmestre for ingenting.