cover

Beat Konducta Vol 3-4, Movie Scenes: India

Madlib

CD (2007) - Stones Throw / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Hip-Hop

Stiler:
Rap / World / Instrumental / Leftfield

Spor:
Enter... Hot Curry
Indian Hump
Movie Finale
Raw Tranquility Pt.3
Freeze
Masala
OnThatNewThing
Indian Deli
Rumble
Dancing Girls Theme
Piano Garden
Dark Alley Incidental Music
Early Party
Fifth Chant
Rip Off (scene 3)
Sitar Ride
Get It Right
More Rice
Indian Bells
Club Scene Duel
Organ Stroll
Shah Sound
Victory
Smoke Circle
Raw Ground Wire
New Bombay
Another Getaway
Main Title
Variations
No Sitar (outro)
Another Getaway
Main Title
Variations
No Sitar (outro)

Referanser:
J Dilla/Jay Dee
Quincy Jones
The RZA
Dudley Perkins
Madvillain
Quasimoto
Lootpack
Daedelus
Danger Mouse

Vis flere data

Se også:
WLIB AM: King of the Wigflip - Madlib (2008)
The Beat Konducta - Vol. 5 & 6 A Tribute To... - Madlib (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Orientekspressen

Madlib fortsetter sin eksentriske reise gjennom østen og vesten på utkikk etter nye impulser, plater og lyttere.

The Beat Konducta har vært i India - eller nei, det har han nok ikke.

Mest sannsynlig har han vært på ett eksklusivt vinylutsalg i New York eller i en annen storby ute på turné, hvor han ustanselig samler inn nye plateutgivelser til å utforme sin musikk. Alltid på utkikk etter de mest obskure utgivelsene i støvete platesamlinger er Madlib blant de mest frekvente artistene observert i den lokale platesjappa i Oxnard, California. Men han tilbringer nok like mye tid nede i sin egen kjeller: I produksjonslokalet som bare har blitt kjent som The Bomb Shelter; stedet hvor Madlibs kreative muse ligger og ruller seg i en tykk stim av marihuana og endeløse rekker av plater og DVDer: her er alt et kulturelt kaos, en musikalsk apokalypse: men produsenten vet å holde system i rotet.

Produsenten over alle produsenter

I 2002 startet Madlib for alvor å bruke tiden han tilbringer i kjelleren til å frembringe de mest hyperaktive beats for sitt selskap Stones Throw. I The Bomb Shelter har mannen utstyrt seg med en samplemaskin, turntables og en trommemaskin og går kategorisk til verks over stadig nye musikkgenrer; til nå har han produsert konsept-beattapes i alt fra jazz-etiketten Blue Notes arkiver, en 45 spor lang honnør til den Jamaicanske reggae og dub scenen, en tilsvarende lang beatrull fra soul og funk bølgen på 60-70 tallet til nå altså en honnør til India. Det utgjør et svært lite regnestykke totalt sett i hans produksjonskarriere.

India beat-tapen er en forlenget arm av prosjektet Madlib startet i 2006 med Beat Konducta Vol 1-2: Movie Scenes. En plate pakket med beatlinjer på omlag 90 sekunder, sammenflettet til en helhet ved produsentens øre for glidende overganger og crossfading. En beat-tape er i seg selv et interessant produkt å skape, for der store produsenter som Timbaland og Neptunes neppe ville (eller kreativt kunne) laget noe lignende på dagens marked uten å gå dundrende underskudd er Madlibs tankegang at en beat er ikke noe som man nødvendigvis skaper for å selge, de er simpelthen noe han konsumerer og videreformidler.

Sitar Ride og Bollywood

Det er derfor han nå slipper seg løs sin fascinasjon for den Indiske musikkscenen, og her ligger det mye kjærlighet til Bollywood -industrien; som bruker musikk i mye større grad enn sin navnebror i Statene. Musikkens deskriptive effekt er så tilstedeværende i en Bollywoodrull at enkelte ville blitt rene stumfilmer uten; Madlib vet dette, derfor slår han to fluer i en smekk når han modellerer sine beats med faderlig omsorg: På den ene siden påkaller han ånden fra kjente og kjære Bollywoodfilmer, samtidig som han tar tak i den Indiske musikktradisjonen på en objektiv måte ved å gjøre sitt innrykk ved det fundamentale i Indisk kulturliv. Beatsene som blir skapt har ingen rom for tilfeldigheter; her er samples presisert lagt oppå og etter hverandre som tillegger enhver melodi en ny dimensjon og fremtid.

Det er vanskelig å trekke ut høye og lave punkter blant disse 34 sporene, mye sklir sakte forbi som bruddstykker fra en eksentrisk helhet, mens andre igjen frister til en ekstra gjennomlytting. Det er allikevel produktet i seg selv som imponerer, og da spesielt med tanke på arbeidsmengden som har gått med for å skape den. Madlib skaper neppe musikk som vil bli spilt på hjemme-alene fester rundt om i dette eller andre land, men jeg ser for meg en og annen Marihuana-elsker har forsvunnet ganske langt inn i produsentens univers; i et landskap hvor detaljene honoreres på en måte som får gjentatte gjennomlyttinger til å frembringe visuelle iakttagelser av et land i stadig vekst både kulturelt og økonomisk.

Toget som aldri stanser

Madlib er en av vår tids fremste musikere. Jeg vil tørre å påstå at ingen annen hiphop-produsent kunne skapt denne platen; ikke på denne måten, ikke med denne bredden. Det krever sin mann å årlig utgi slike samleruller med beats; plater som vanligvis blir utvekslet på gatene i de fattigere delene av Amerika av unge produsenter på jakt etter kontrakter, sosial status og musikalsk anerkjennelse. Samleruller av beats som store produsentnavn tar en halv million for per stykk.

Beat Konducta fortsetter derimot sin humpende reise gjennom musikkhistorien, og viss ingen snart sørger for at Madlib får sin velfortjente oppmerksomhet fra et større kjøpende publikum vil jeg gråte blod; men uansett fortsette å skrive om hans musikalske eskapader: For historien eller den musikalske reisen stanser ikke i India, den suser videre gjennom østen og vesten på utkikk etter nye plater, kulturer, filmer og lyttere.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Diverse artister - Norske Slagere Kapittel 1 - 1955

(Normann)

Det er med et visst vemod man lytter til denne kavalkaden, vel vitende om at dette tonegull representerer et toppunkt som aldri siden er blitt nådd.

Flere:

Ben Weaver - Hollerin' At a Woodpecker
PJ Harvey - Let England Shake