Joan Jett and the Blackhearts
Echobelly
Massive Attack

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Smelly cat, Smelly cat

Sneaker Pimp-vokalist med sitt andre rocka soloforsøk, uten å nå de høye tinder denne gangen.

Kelli Ali er dama som fikk sparken som vokalist i Sneaker Pimps etter bandets suksessfulle debutalbum i 1996. Noe såret og vonbråten har Ali kommet seg tilbake på beina og lansert solokarriere med hjelp fra noen av vennene i det øvre sjiktet av den musikalske sfæren. Solodebuten, Tigermouth, kom i 2002 og siden har det blitt samarbeid med såpass varierende artister som Bootsy Collins, Marilyn Manson og Linkin Park. Nå står oppfølgeren, Psychic Cat, for døren.

Etter flørten med trip-hop som frontfigur for Sneaker Pimps kunne man forvente at Kelli Ali ville fortsette i et musikalsk landskap oppbygd rundt elektronikk og sløy bass. Men som soloartist fremstår Ali som en hardbarket rock-chick, backet av tradisjonell instrumentering hvor gitar er det dominerende innslaget. Åpningslåta Hot Lips er en energifylt liten sak med anerkjennende nikk til Debbie Harry og Joan Jett. Av artister fra nær fortid er det først og fremst Echobelly som dukker frem i pannebrasken med vokalist Sonya Aurora Madan som naturlig tangeringspunkt.

Når tittelsporet introduseres er det med en elektronisk hvilepuls som bringer de senere eskapadene til Robert Del Naja og Massive Attack på banen. Når Ali er i dette lunet kan hun matche tungsinnet til Del Naja, og det hadde vært interessant hvis Ali hadde tatt plassen til Sinead O'Connor på 100th Window. En forsmak på et slikt samarbeid gis på den mørke Ideal hvor uttrykket er dystert, dominert av dronende elektronikk og klagende gitar. Det er Primal Scream-gitarist Andrew Innes som gir låta nerve og som bryter gjennom elektronikkens monotone gjengang med sin hylende gitar. For dem som liker sin musikk ublid er dette et høydepunkt.

Det oser eteriske oljer og røkelse på deler av utgivelsen, og dama har en forkjærlighet til 60-tallets dyrkelse av mystikk. Koblingene til The Doors er ikke nødvendigvis åpenbare i det musikalske uttrykket, men tekstene deler til tider Jim Morrisons solstikkpoesi. Den behørte leser vil også vite at Doors-trommis John Densmore gjestet på debutalbumet til Ali. In Praise Of Shadows er et godt eksempel på Ali i det røykfulle hjørnet.

Albumet antar et mer gatesmart uttrykk på Graffiti Boy, hvor retrorytmer kombineres med gitar og Kellis vokal i et mer tilbakelent leie. Resultatet er blant albumets beste låter med et refreng som sitter momentant. Det er elektronikken som dominerer albumets avslutning og former et uttrykk som kler Alis vokal bedre enn den innledende, rene rockeflørten. Gitaren gjør stadige gjesteopptredener, men mer sparsommelig enn tidligere. Unntaket er den nærmest akustiske avslutningslåta Last Boy On Earth hvor Ali krysser beina og samler venner, som en shaman, rundt leirbålet.

Psychic Cat byr ikke på de helt store musikalske øyeblikkene, men Kelli Ali har en egenartet vokal som fungerer godt når akkompagnementet tillater det. For min del blir det mye poseringsrock på albumet og lite av de kvalitetene som dukker frem på låter som Graffiti Boy og Ideal. Med den rette produsenten på plass til neste forsøk kan Kelli Ali gjenerobre stjernepotensialet som Sneaker Pimps frarøvet henne.