Madrugada

Rodeo - Vidar Vang (2002)
Vidar Vang - Vidar Vang (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Søvnløse netter

Mørk melankoli og truende tungsinn, men også glimt av lys på Vidar Vangs fascinerende ferd mot nattens ende.

At Vidar Vang er dyktig låtskriver er ingen hemmelighet. At han også er en helstøpt artist har han ettertrykkelig slått fast med sine tidligere kritikerroste plater i skjæringspunktet mellom rock, country og folk. I konserttapping har nordlendingen også imponert mange ganger, ja selv i nedstrippet singer/songwriter-setting, mutters alene, har han hatt publikum i sin hule hånd med blåfarget melankoli og en stemme som følsomt setter sin klo i lytteren – og holder fast. At Vang er en formidler av rang kan dessuten den suverene versjonen av Hank Williams' klassiske Weary Blues From Waiting, som han spilte inn for sjefscowboy Tom Skjeklesæthers radioprogram (og plate) Cowboy & Indianere noen år tilbake, også være et godt bevis på.

Det er nå fire år siden forrige fullengder, og selv om det kanskje er lang tid, viser Sleepless Songs at Vang har brukt tiden godt. I Malabar Studio, under produsentene Frode Jacobsen og Alex Kloster-Jensens vinger, har nemmelig Vidar Vang spilt inn sin beste plate til nå. Produsentduoen har hatt hånden på rattet på et knippe særdeles fine plater den siste tiden (blant annet Ingrid Olavas siste), og Sleepless Songs er intet unntak i så måte.

Albumet skulle egentlig ha blitt spilt inn for to år siden, men dødsfallet til barndomsvennen Robert Burås, alvorlig sykdom og andre hendelser gjorde at så ikke skjedde. Og nettopp livets dunkle uforutsigbarhet er en slags rød, eller retter sagt blå tråd, i et personlig, mørkt og tankefullt tekstunivers. Musikalsk er ikke Sleepless Songs så nedstrippet som forrige utspill, like fullt insisterer hovedpersonen selv på at dette er en singer/songwriter-plate. Og han har vel rett, selv om ekkoet fra et dystert og blytungt Madrugada aldri har vært mer hørbart enn det er i flekkene her.

Vang har med seg et stjernespekket lag med folk som Cato Salsa Thomassen, Geir Sundstøl, Raymond Jensen, Erland Dahlen, Mikael Lindqvist og countryyndlingen Tift Merritt, i tillegg til produsenter som vi vet kan behandle bass og gitar. Resultatet er atmosfærisk, fascinerende storslått og nakent på samme tid, med et vell av små og store detaljer som fiolin, pedal steel, perkusjon og elektronikk. Vokalisten synger uanstrengt, med en modenhet vi ikke har hørt før, enten låtene dykker i vintermørkt tungsinn eller gir oss livgivende glimt av lyse sommernetter. En reflektert Vang byr på seg selv, og det mer enn skinner gjennom at de siste årene ikke bare har vært en lystig dans på roser.

Åpningenslåten Lonely, God setter i så måte stemningen når Vidar Vang synger om førti netter i sykehusseng. Klart det gir rom for ettertanke og musikalsk moll. Sleepless Songs er i stor grad dempet og dirrende musikk for natta, men platen inneholder også smektende og medrivende countryrock. 10 Below er – som andre har påpekt – som snytt ut av nesa til Ryan Adams, og Love, Love, Love, med amerikanske Tift Merrit i vokalt tospann med Vang, er ytterst fengende og en opplagt hit på vei mot sommer og sol. Merrit synger som en ung Emmylou Harris, og gir også smakfull vokalhjelp i steelduftende No One Knows.

Noe glimt av dagslys altså, men det er like fullt nattstemning som dominerer. True What They Say (med fint fiolinspill signert Lise Sørensen) og Isolation Rd leder veien mot de små timer, og som grandios finale byr Vidar Vang på ti fascinerende minutter med piano og slidegitar og som bærende elementer. Tittelsporet Sleepless Song flyter dunkelt gjennom natten, drømmende og fylt til randen av såre følelser og savn.

Vidar Vangs fjerde plate (eller femte, om vi tar med den limiterte selvutgitte førsteskiven) er nok en smule dyster, ja visst, men mest er den et prov på en låtskriver som tar nye og modige steg på sin musikalske sti.

Vidar Vang legger ut på en liten turné i disse dager, og spiller på hjemmebane i Bjerkvik (29.04), Blå Rock i Tromsø (30.04), Sinus i Bodø (01.05) og Bonanza i Oslo (04.05)