Kjøtt
Gartnerlosjen
Arvid Sletta

(1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7) (1 / 7)

Et ekte norsk makkverk

Amatør-rock med høy jallafaktor fra et pinlig dårlig band.

Ja, hvor skal man begynne. Jeg satser på å si det innledningsvis, slik at du slipper å lese resten av anmeldelsen. Dette er forferdelig dårlig amatør-rock, av den typen der man tenker "kan ikke dere bare øve i en 10-20 år til, bytte ut tekstforfatteren og lære dere å spille og synge før dere prøver å pushe plata deres rundt til andre??" Vær så snill å ikke gi disse menneskene penger!

Men såpass spydige ord krever selvfølgelig en forklaring, så for de med fritidsproblemer så skal jeg forsøke å begrunne hvorfor jeg synes dette er den dårligste plata jeg hørte i 2002. Den er faktisk til og med dårligere enn den greske samleren med instrumentale danse-låter som jeg fikk på gjørs fra min bror da han kom tilbake fra Hellas i sommer.

La meg begynne med tekstene. Med et navn som Kosmetiske Banditos, og med en tittel som Tyvenes Århundre så skal det ikke så mye gjettelek til for å forstå at dette er rimelig surrealistiske saker som leveres. Titler som Gammel Dame Er Vond Å Vende og Jeg Klapper Musikken På Hodet sier sitt, og minner meg om pubertale mororockeband i min ungdoms vår. Band som var morsomme fordi de var så fjollete og skrev så tullete tekster at de var verdt å se en gang på konsert eller høre på en gang på plate, mens gang nummer to framkalte brekningsfornemmelser og tristhet. Gartnerlosjen og sideprodukter er vel verdt å tenke på i denne sammenheng, men akkurat den parallellen holder kun kort tid. Gartnerlosjen var og er bra kvalitetstullerock, og er faktisk morsomme gjentatte ganger. Herrene bak Kosmetiske Banditos mistenkes dessuten å være eldre enn fjorten år, noe som ikke gjør dette særlig bedre. La oss smake på litt utdrag fra tekstene: "I tankene mine har jeg knulla med døde, i tankene mine har jeg vært temmelig pedofil. Men det var bare i tankene mine" (I Tankene Mine Har Jeg Plyndra). Eller hva med: "Du veit: umodne kvinner smaker som anger, og anger smaker faen så godt!" (Noahs Ark (A4-landscape)). Eller la meg sakse noe fra deres forsøk på samfunnskritikk med et skråblikk: "Gamle moder Norge har en fæl diaré. Hun har ingen kontroll over tarmfunksjonen. Vi rekker ikke å bytte bleie på henne fort nok. Det stinker for jævlig av henne for tida" (Gammel Dame Er Vond Å Vende). Dette er skrikende dårlig, ekkelt og underytende lavpannet. Tragisk nok kan det se ut som bandet har fått støtte av Tekstforfatterfondet.

Så til musikken. Vokalist Tommy Cosmo kan dessverre ikke synge, han forsøker etter beste evne, men falskt blir det, særlig når han prøvde å brøle og skrike litt. Musikalsk sett sykler de fram og tilbake mellom forsøk på bluesrock og gitarpop, med diverse uspennende avbrekk fra dette av og til. Det minner litt om gammel norsk musikk à la De Press og Kjøtt, men akkurat som med sammenligningen med Gartnerlosjen er dette bare ordbruk jeg har for å peile en viss retning på musikken, ikke fordi at Kosmetiske Banditos på noen måte nærmer seg bandene kvalitetsmessig.

Det blir aldri bra, selv ikke på en eneste liten låt. Etter hva jeg forstår er dette bandet til vanlig innelåst i en garasje i Sarpsborg-området et sted, og der håper jeg de holder seg for det meste av tiden. Det kan for øvrig ligge mye kvalitet i musikk som ikke er bra laget, eller som er uforskyldt morsom eller prøver å være morsom men lander med et mageplask. Arvid Sletta, Trøndelags store sønn, er et eksempel på den mer ufrivillige, men meget underholdende varianten av slik musikk. Men Kosmetiske Banditos er så dårlig og så åpenbart forsøkende morsomme at det kun blir tragisk å lytte til dette.

Kosmetiske Banditos prøvde seg med en liten PR-stunt innledningsvis, ved å gi bort plata til de 20 første som registerte seg på bandets hjemmeside. Og det er herfra du må henvende deg hvis du av en eller annen merkelig grunn skulle få lyst på denne plata. Ironisk nok heter en av låtene på plata Terningkast 7. Her er jeg redd at jeg lander på det direkte motsatte siden av skalaen og gir en hederlig ener. For den har de jaggu meg fortjent!