The Stone Roses
Happy Mondays
Beck

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

En doppop'er kikker seg over skulderen.

Pent kalkulert og produsert. Trist sorti eller velvalgt retrouttrykk?

Ian Brown har med Music of the Spheres levert sitt tredje soloalbum siden storhetstiden med Stone Roses, en periode preget av nærmest ubegrenset dopforbruk og tilsvarende propaganda for disse stoffenes fortreffelighet. Sammen med Shaun Ryder og Happy Mondays var han i sin tid med på å definere det mye omtalte Manchester-soundet som har fått ringvirkninger inn i store deler av populærmusikken.

Brown fremstår på Music of the Spheres som en moden mann med håp for fremtiden. Tekstfraser som What can I do for you that has everything / I can only love you / And for who has nothing / I can only love you / I can only love you, underbygger bildet av en mann som er bunn ærlig inntil det naive, og har et stort behov for å kunne meddele den rene sannhet om ekte kjærlighet og oppfordrer til mellommenneskelig kontakt og fellesskap.

Music of the Spheres er en popplate med mange hyggelige, runde, tidvis gode og retroaktige låter, men som helhet blir det slapt og litt kjønnsløst. Her lånes det fra studio-funk, åttitallspop, søtladen soul, mild elektronika og ikke minst Manchesters egen britpop. Det hele starter mørkt og suggererende med F.E.A.R., noe som i en viss grad videreføres i spor nummer to, Stardust. Vi er små brikker i det store spillet og må derfor gjøre vårt beste for oss selv og våre medmennesker, og Brown har lagt seg på en mer filosofisk linje hva tekstinnholdet angår. Han forteller videre åpent om sine erfaringer og opplevelser som stjerne og suksessfull på platens kanskje sterkeste spor, Gravy Train.

Lydbildet bærer i stor grad preget av en utrolig gjennomført produksjon. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene. Gjelder det strykerarrangementene som ligger som søte små lydtepper i bakgrunnen, eller gitarlyder så kalkulert at de til tider kan miste sin egen sjel, er det hele tiden gjennomtenkt og produsert til fingerspissene. Dave McCracken har i så måte gjort en suveren jobb.

Dette er også mitt hovedankepunkt mot albumet. Brown som genuin artist drukner i hele produksjonen, særlig når man kikker litt nærmere på låtskriverlisten og arrangementene. Mannen har stødig hjelp fra sine studiomusikanter, selv om de her kanskje burde vært forfremmet til bandmedlemmer eller endog utgivere...

Music of the Spheres er allikevel stemningsfull, og ja, til tider direkte sfærisk. Ekkoene er lagt inn på akkurat de riktige stedene på vokal og instrumenter, delayfunksjonen benyttes for å få til et flytende lydbilde på gitaren, de små innslagene av elektronikk er med på å underbygge en fornemmelse av vektløshet. Strykerarrangementene er med på å fremme en drømmende følelse og i et øyeblikk lurer jeg på om jeg har sovnet.

Som vokalist er Brown en relativt tradisjonell mann, de helt store overraskelsene uteblir, men samtidig har han noe av dette avslappede og rolige over sin stemmebruk som har en tendens til å snike seg inn i det ene øret for så å lulle deg inn i en søvnlignende tilstand. Og så, med ett, er det hele borte like fort som det kom.

Allikevel er platen i sin helhet er så sterkt preget av en kjedsommelig gjenkjennelse at den rett og slett ikke når opp. For velprodusert og kalkulert jevn, og en plate jeg gjerne skulle ha sett et mer rufsete lydbilde på.