The Velvet Underground
Hüsker Dü
Pixies

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Neddempet perle

Sonic Youth–sjefen demper uttrykket, spiller akustisk, ser tilbake og samler trådene på en av høstens fineste utgivelser.

Sonic Youths drøye 25-årige historie deles gjerne inn i flere epoker. 80- og tidlig 90-tallets grensesprengende plater influert av punken, Patti Smith, Metal Machine Music (Lou Reed), Neil Youngs gitarkaskader og etter hvert åpningen mot mer tilgjengelig poplandskap, eksperimenteringen på siste halvdel av 90-tallet og 2000-tallets gjenreisning som et av tidenes beste rockeband. Fjorårets glitrende Rather Ripped viste et band som fremsto mer tilgjengelig enn på lenge, og det er derfor kanskje naturlig at Thurston Moore på sitt første soloalbum på 12 år fører linjen videre. Likevel er det nok mange som ble overasket da det viste seg at akustisk gitar, trommer og fiolin er den musikalske grunnstammen.

Trees Outside the Academy er mer lavmælt enn alt Moore tidligere har satt sin signatur på, nærmest et singer/songwriter-album tilsatt en fin dose pop og rock. Platen er spilt inn i hjemmestudioet til J Masics, og det er slående å høre neddempede sanger gjennomsyret av gode vibrasjoner og ettertenksomhet, langt unna den snerrende sarkasmen vi kjenner fra mye av Sonic Youths kraftfulle musikk. Lydkulisser og småstøyende instrumentalpartier understreker like fullt at dette fint kunne vært en ny plate fra New York-veteranene, selv om Moore denne gangen kun har tatt med seg trommeslager Steve Shelley fra Dagdrømmenasjonen.

Dinosaur Jr. har hatt et fantastisk comeback med Beyond i år, og selvsagt er J Masics' gitarsoloer gull verdt – også på Trees Outside the Academy. Det føles helt riktig at to av 80-tallets støyende høvdinger igjen samarbeider, og det er ikke vanskelig å høre at de har hatt det riktig så trivelig under opptakene, selv om Masics denne gangen holder seg kledelig i bakgrunnen. Men han trår til når det trengs, og det gjør definitivt også Samara Lubelski på fiolin. Hennes nyanser fargelegger, underbygger og forsterker innpakningen til noen av de fineste sangene utgitt på plate i år. Den tåredryppende kjærlighetserklæringen Fri/End er klart en av disse

At Thurston Moore observerer og tar pulsen på hjembyen bedre enn de fleste er ingen overraskelse, at han er sint og politisk er heller ingen hemmelighet, men at han gir ut et såpass snilt og fint album overrasker. Ved å dempe musikken trår også en følsom vokalist frem i lyset, og det er virkelig flott å konstatere at stemmen formelig skinner i gylden varme og øm storhet. Når han møter Cristina Carter (Charalambides) i duett på den vakre James Brown-hyllesten Honest James understrekes dette, og samtidig blir savnet av Kim Gordons råe vokal effektivt hvisket ut.

Det energiske tittelsporet om de viltvoksende trærne utenfor akademiet handler om Ian Curtis, og nettopp det tilbakeskuende kan kanskje sees på som et felles tema for platen. Moore hyller sin påvirkning og melankolsk ser han tilbake, samler trådene og må nødvendigvis gjøre dette på et soloalbum - da Sonic Youth alltid har sett fremover, eksperimentert og uredd brutt egen historie. At platen også gis ut på hans eget selskap underbygger følelsen av noe personlig og nært.

Trees Outside the Academy har i løpet av de siste ukene vokst under huden, satt seg fast og blitt et av høstens sterkeste kort. Ta med at tidligere i år kom Sonic Youths mesterverk Daydream Nation (88) ut i en strålende utvidet praktutgave, og resultatet er selvsagt at 2007 er et fantastisk fint musikkår for en av rockens aller største og viktigste stilskapere.

Funeral Diner - The Underdark

(Alone Records)

Med The Underdark har emosjonell hardcore fått sin Sgt Pepper!