Built to Spill
Kimya Dawson

Songs For Sick Days - Homescience (2002)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Midlertidig sykmeldt

10 år etter at det ikke var noe galt med kjærligheten, lykkes ikke Homescience like godt i å spre det blide budskap.

Det skotske bandet Homesciences forrige plate Songs For Sick Days (2002) inneholdt så mye avslappet holdning til livets realiteter og fokusering på de enkle, gode ting at undertegnede valgte å bli hjemme fra skolen et par dager forrige vinter for å bruke musikken deres som medisin. På oppfølgerplata Jungling er det fortsatt mye hjemmehygge, og deres beskrivelse av en idealverden som skulle vært fin og fredelig og fri for én eneste vond tanke er det like lett å bli glad i også nå. Bandets store styrke er at de høres ut som en gjeng unge musikere som ikke mener et vondt ord om noen.

"Monday through Wednesday was not so bad, Thursday trough Sunday was really maybe the best that we had" synger Andy Ward på åpningssporet The Mother Superior Teardrop Factory, noe som sikkert virker banalt på mange, men som også er naiv popmusikk på det bedre. På sitt aller beste (åpningssporet og Chemical Hearts er de to beste eksemplene) lyder Homescience som noe amerikanske Built to Spill kunne gjort i starten av sin karriere, rundt den sterke There's Nothing Wrong With Love-plata fra 1994. Likevel, nå ti år etter, kan jeg si det så enkelt som at dette ikke er en like god plate som bandets forrige.

Der den plata briljerte i sin enkelthet og sine fantasifulle innfall blir de her for opphengt i detaljer som ikke når frem til lytteren. Jeg tar meg innimellom, og på et par-tre hele låter, sågar i å betrakte dette som litt småekkel bakgrunnsstøy og ikke leken moro som sist.

Det som uansett skinner veldig tydelig igjennom er at bandet neppe bryr seg spesielt om verken salgstall eller groove.no sin karakter. Og så vil jeg at både dere og jeg skal huske på at Homescience innehar en såpass lite anstrengt holdning til musikk at de når som helst kan lage et virkelig klassikeralbum - kanskje til og med uten å vite det selv. Det skjedde ikke denne gangen, men hvem vet om det skjer neste gang?