Bobby Hughes Experience
Doris Svensson
Karin Krog

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Uhn-Golden Era

Ikke bare Espen Hornes tilbakeblikk i musikkhistorien, nå tar han også for seg sine egne tidligere utgivelser. Det begrenser begeistringen.

Espen "Bobby Hughes" Horne er tilbake etter en lengre siesta. Det er tre lange år siden Fusa Riot satt knøttlille Fusa på clubbingkartet takket være Espen Hornes smakfulle miks av referensiell jazz og rytmer. I løpet av hvilen har Bobby Hughes Experience blitt til Bobby Hughes Combination og Espen Horne er fri fra platekontrakten med britiske Ultimate Dilemma og er nå å finne hos tyske Stereo Deluxe. På den musikalske fronten, derimot, er det ikke stort som har skjedd på tre år.

Nhu Golden Era starter friskt nok med japanske fraser og et drømmende lydbilde. Aner man en retningsendring hos godeste Horne? Bort fra flørten med 60- og 70-talls estetikk, cordfløyel og plysj? Første skikkelige spor på skiva, Clive The Runner, gir hint om en mer utagerende Horne på denne innspillingen. Her er det lystig plystring å spore i refrenget, som forøvrig er dødelig fengende, og vokal for svingende! Forkjærligheten for musikalsk fortid er fremdeles å spore gjennom divavokalen, men uttrykket er hakket friskere enn på Fusa Riot. Men allerede på neste låt, Moogjuus, er vi tilbake på Fusa-jaktmarker. Låta er grei nok i seg selv, men fløyta til Jørund Fluge Samuelsen ble jeg ferdig med i '99.

Jeg gir Horne en ny sjanse med sporet Nhu Beginin. Som på Clive The Runner er det den kvinnelige vokalen som redder sporet fra å bli fullstendig borte i svenske jazzreferanser og easy listening fra 60-tallet. Om det er en forglemmelse vet jeg ikke, men det er kraftig irriterende at ingen av vokalprestasjonene er kreditert (foruten de av Bjørn Ivar Tysse og Horne selv). Ikke engang jazzdiva Karin Krog er kreditert for hennes vokalinnsats på Karins Kerma. Møtet mellom Krog og Horne er spennende i seg selv, som et møte mellom to generasjoner jazzmusikere. Krogs vokal kommer ikke til sin rett på sporet som spoleres av overproduserte lydeffekter, og en for aggressiv rytme som ikke kler Krogs tilbakelente vokal. Et interessant møte som dessverre ikke fører til nyskapning.

Det er et annet møte som skaper mer interessante bølger på Nhu Golden Era: Nemlig det mellom Horne og ex-Jazzist Jørgen Munkeby. Munkebys tilstedeværelse på diverse blåseinstrumenter gjennom hele albumet, og som med-låtskriver på McArthurs Break og Magnificent Mr Morgan, er et vitalt tilskudd i Hornes tilbakeskuende lydbilde. I mine bortskjemte ører er det Nattergalen som er høydepunktet på albumet. Igjen viser Horne seg frem fra et mer cluborientert ståsted, der han programmerer og sampler seg frem til en herlig miks av fyrrige rytmer og fløyelsmyk vokal.

Espen Horne er en selvsikker herremann med stor tro på egne komposisjoner. I mine øyne er det også mannens svakhet på Nhu Golden Era. Det blir til slutt for mye; for lange låter med for mange likhetstrekk til at det i lengden blir en interessant utgivelse. Nhu Golden Era er ypperlig akkompagnement til søndagsavisa og en kopp kaffe, men tro meg, det er ikke derfor ambisiøse Horne har svettet over dette produktet i tre år. Det er tydelig at Horne vil noe mer med Bobby Hughes Combination, men for meg låt dette materialet mye friskere på Fusa Riot i '99.