Knocked Out Loaded - Bob Dylan (1986)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Det er to problemer med denne utgivelsen. Minst.

For spesielt interesserte - og kanskje ikke det en gang.

"The bootleg series volume 7: No direction home" er Bob Dylan for spesielt interesserte.

Og kanskje ikke det en gang.

Disk 1: Første låt på dette soundtracket er en bluesy "When I got troubles" fra 1959, der Dylan synger nesten like mykt og tilbakelent som på "Nashville skyline" ti år seinere. Siste sang er en alternativ studioversjon av "It's all over now, baby blue". Originalen er å finne på "Bringing it all back home" fra 1965, en av Bob Dylans mest epokegjørende plater.

Innimellom får vi tradisjonelle "Rambler, gambler" - en variant av folk-låta "Wagoner's lad" - innspilt på en billig "tape recorder" i 1960, mens vår mann fortsatt gikk på universitetet i Minneapolis. Så lenge det varte. Vi får en konsertversjon av Woody Guthries "This land is your land" fra Carnegie Chapter Hall i 1961. Vi får Dylans hyllest til samme mann, "Song to Woody", i samme utgave som på debutplata. Her også også to av låtene Tony Glover tok opp i Minneapolis like før jul i 1961, ofte å finne på bootleg som "The Minnesota Hotel tapes". Vi får en stillfaren og aldeles nydelig demo av "Don't think twice, it's alright ", en forglemmelig "Sally gal", samt en helt ok liveversjon av "Man of constant sorrow" fra tv-showet "Folk songs and more folk songs". Vi får "Blowin' in the wind" og "Masters of war" fra Town Hall i New York City i april 1963, "A hard rain's a-gonna fall" og "When the ship comes in" fra Carnegie Hall i samme by, festet til tape i oktober samme år, og til slutt "Chimes of freedom" fra Newport-festivalen i 1964.

Disk 2: Hovedvekten er lagt på alternative versjoner av låter fra "Highway 61 revisited" og "Blonde on bonde". Men her er også en ganske treg versjon av "She belongs to me", som helt forståelig ble valgt bort da "Bringing it all back home" skulle settes sammen. I tillegg får vi en fortsatt forrykende "Maggie's farm" fra Newport-festivalen i 1965, der Bob Dylan gikk elektrisk sammen med Mike Bloomfield og kompani, samt "Ballad of a thin man" live fra Edinburgh i 1966 og allerede utgitte "Like a rolling stone" fra Manchester samme år.

Vel og bra.

Men det er to problemer med denne utgivelsen. Minst. Det er nemlig ikke én eneste av de alternative versjonene som er like bra eller bedre enn originalene. Med andre ord er det bare den mest ihuge Dylan-fansen som har noe særlig utbytte av dem, vil jeg tro. Men så var det problem to. Det aller meste av dette materialet - og da særlig liveopptakene - er å finne på bootleg fra før, ganske lett tilgjengelig, dersom man vet hvor man skal lete. Og det er det mange som gjør etter hvert.

Så da er det egentlig bare innpakningen som kan redde "The bootleg series volume 7: No direction home". Den er grei nok. Fotografiene er fantastiske, men vi har også sett mange av dem før. Andrew Loog Oldham, som var manager og produsent for The Rolling Stones i perioden 1963 til 1967, gjør sitt beste for å formidle litt av tidsånden, uten å ta pusten fra noen. Eddie Gorodetsky - hvem nå det er - kommenterer hver låt på samlingen, men har ikke de mest interessante tingene å fortelle.Til slutt får Al Kooper ordet. Han spilte både på "Highway 61 revisited" og "Blonde on blonde", og har mange artige anekdoter på lur. I hvert fall hvis man er en god del over gjennomsnittet opptatt av Bob Dylan.

For det er ikke til å komme bort fra at "No direction home" er for spesielt interesserte. Men det gjelder ganske sikkert ikke filmen denne plata er soundtrack til - en dokumentar i to deler, regissert av Martin Scorsese, som tar oss med fra Hibbing til helvete. Og det er jo det viktigste.

"No direction home" slippes på DVD 20. september her til lands. Merk av datoen i kalenderen. Og hold pusten.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 6/10