MC5
Essential Logic
The Cure

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Our band could (almost) be your life, mate

Fyldig samler over australsk punk/postpunk på begynnelsen av 80-tallet. Med blant andre Birthday Party, Triffids og Go-Betweens.

Denne samleren er titulert og formet etter Clinton Walkers sentrale bok som ble utgitt for første gang tidlig på 80-tallet. Som boken gir platen et grundig inntrykk av hva som rørte seg i australsk undergrunn fra 1976 og i noen hektiske år fremover. Det er i sammenheng med nyutgivelsen av boken at denne doble platen lanseres som velegnet lydspor til lesingen, produsert av nevnte Walker.

Med 47 spor over cirka 2 1/2 time og omtrent like mange artister, sier det seg selv at kvaliteten er ymse, og Inner City Sound er vel så interessant som dokumentasjon som for sitt musikalske innhold. Dette er da heller ingen "best of"-samler, og platen innholder blant annet opptak som ikke tidligere er utgitt av band jeg tror man må være mer enn normalt opplyst om for å ha kjennskap til. Desto morsommere for oss oppdagerlystne altså!

Det er likevel ingen følelse av fyllvare som preger Inner City Sound. Der et par ting som ble tydelig ganske raskt for meg i hvert fall: Australske ungdommer skilte seg ikke så veldig fra sine amerikanske og britiske mates i sin samtid. To riff og snerrende vokal er nå engang et universelt språk fremført av angstfylt og rastløs ungdom i storbyens skitne bakgater. Det må også sies at det helt klart var et meget vitalt miljø i de største australske byene, et miljø som i stor grad har blitt oversett og glemt både i vesten og her i landet. Det er også klart at i stimen av kjellerband er det noen gullkorn, og det er ikke uventet navn de fleste bør kjenne til fra før: Go-Betweens, Boys Next Door/The Birthday Party, Saints, Triffids, New Christs, Laughing Clowns, Hunters & Collectors utgjør de mest kjente, og også de beste delene av Australias musikkhistorie fra denne tiden.

Fra DIY-tregrepspunken som innleder CD1 følger vi en naturlig og kjent utvikling mot post-punk, synth/electropunk, new wave, pop-punk, kupunk og enda mer eksperimentelle toner tidlig på disc 2, som dermed er den beste delen i mine øyne. Dette bidrar til å skape et inntrykk av at det australske musikkmiljøet på ingen måte lå tilbake for de mer kjente amerikanske/britiske navnene i samme periode. Et fellestrekk er de mange desillusjonert lydende mørkemenn, der høydepunktene er å finne i Laughing Clowns groovy new wave/avantjazz (Ghost Beat), Scientists cowboypunk à la Gun Club i Happy Hour, og selvsagt Birthday Partys klassiske Release the Bats for å nevne et par.

Det er ikke noe stort poeng å ramse opp alle låtene/bandene, og jeg vil heller la det bli opp til lytterne å oppdage sine egne favoritter. Ved siden av de som allerede er nevnt vil jeg likevel trekke frem et par godbiter. *** *** (dette er et bandnavn) stråler med sin frenetiske Minutemen-aktige Study For Falling Apart, mens Triffids' Family Name fra 1983 er en strålende låt mer i retning av Talking Heads. Sekret Sekret fra 1984 ville med et annet statsborgerskap sikkert glidd rett inn i Paisley underground-stilen, hvis Girl With a White Stick er representativ for deres uttrykk.

Det er litt merkelig at platen går utenfor sitt "mandat", Go-Betweens er representert med et kutt fra 2005 (hentet fra groove-bejublede Oceans Apart), men den nydelige låten får vel lov til å representere nåtiden. Mange av bandene/artistene som her kan oppleves i sin spede begynnelse har senere blitt langt bedre kjent, som Nick Cave, Ed Kuepper og nevnte Go-Betweens, men de fleste vendte tilbake til de obskure platesamlingers jaktmarker etter knappe 15 minutters berømmelse.

Med i platen følger et oppdatert nytrykk av familietreet som ble tegnet i 1980, og som i form er identisk med det arbeidet Willy B. har foretatt i Norge. Her kan vi følge sentrale personer som Ed Kuepper fra Kid Galahad & the Eternals (1973), via Saints og til Laughing Clowns ti år senere, gå i fotsporene til ringrever som Nick Cave og Kim Salomon og notere det tette nettverket mellom mange av disse gruppene. Det er vel heller ikke så rart, for en påfallende stor andel av alle de involverte er fra enten Melbourne eller Sydney.

Inner City Sound er pent satt sammen og bærer preg av skikkelig arbeid. Det er ingen komplett oversikt, og bør snarere spore til interesse. Fra de jeg husker i farten og som var blant mine personlige favoritter så kan det nevnes at Radio Birdman, Lime Spiders, Crime and the City Solution, Celibate Rifles og Beasts of Bourbon alle glimrer med sitt fravær av en eller annen grunn. Disse bør sjekkes ut uansett, og inntil da er det nå mulig for de fleste å øke kunnskapene om aussierock.