Beastie Boys
Luscious Jackson
Avenue D

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Kvinnor kan

Hip-hop-jenter fra New York leverer et sprikende album med perler blant gråstein.

I skrivende stund etterlyses det flere jenter i det norske hip-hopmiljøet. Internasjonalt står det heller ikke så sprekt til. Jo visst har damer som MC Lyte, Queen Latifa, Missy Elliott og Salt'n'Pepa gjort det skarpt, men det er ikke til å overse at hip-hop i stor grad er en guttegreie. Long Island-trioen Northern State er et utskudd i så måte; bestående av tre kvinnelige vokalister som tidvis leverer hardtslående rim, og som ikke gjør spesielt mye ut av bruddet på det tradisjonelle kjønnsrollemønsteret.

Det er nærmest umulig å omtale Northern State uten å ty til lettkjøpte sammenlikninger med Beastie Boys. Likhetene er flere, men koblingen til New York og østkystens eklektiske hip-hop-stil er den mest åpenbare. Vokalvekslingen mellom gruppens tre medlemmer er også noe som gir Beastie-referansen livets rett, sammen med utforskingen av musikalske møtepunkter mellom kritthvit rock og gatesmart rap.

Northern State er nærmest for norgesvenner å regne. En tvilsom hedersbenevning, men etter spillejobber på Øyafestivalen og Blå i 2003, er Norge faktisk det eneste landet utenfor USA som lanserer albumet All City i 2004. Resten av Europa må vente til neste år. Det har gått et par år siden minialbumet Dying In Stereo (2002), og nå har den internasjonale kjempen Sony fått øynene opp for trioen. Og det merkes at det er sterke krefter som pusher Northern State vår vei denne gangen.

Etter at de foregående utgivelsene nærmest ble spilt inn på egenhånd og promotert på geriljavis, er tonen en annen på All City. Bak spakene på denne utgivelsen finner du hip-hopstorheter som DJ Muggs (Cypress Hill), Pete Rock og ?uestlove (The Roots). Jentene har beholdt sin særpregede vokal, men produksjonen er pusset opp og står i stil med det airbrushede omslagsbildet. Produksjonen bak låtene Siren Song og Summer Never Ends presenterer Northern State som en popflørt. Sistnevnt har potensiale til å bli en landeplage hvis Petre-sjefene husker den når neste års sommermusikk skal formateres.

Utgivelsen frontes av singelen Girl For All Seasons, som legger listen relativt høyt. Her introduseres jentene i rappkjeftet positur og med et refreng som akkompagneres av drivende gitar. Selv om uttrykket ikke har et like sterkt crossoverpotensiale som møtet mellom Aerosmith og Run DMC hadde i sin tid, er det ikke tvil om at plateselskapet satser mot et bredt nedslagsfelt med denne singelutgivelsen. Det ville ha vært et sprekere valg å lansere albumet med Nice With It, som gir en bedre introduksjon til bandet og leverer et saftigere musikalsk uttrykk der oldskool hip-hop kombineres med et dancehall-aktig refreng.

Northern States styrke ligger i deres treenighet og kjemien som oppstår mellom Hesta Prynn, Guinea Love og DJ Sprout når de entrer scenen. På plate er denne kjemien mindre åpenbar, og deres svakheter som vokalister blir desto mer synlige. På sitt verste fremstår Northern State som et plaprende trekløver med svak artikulasjon. På sitt beste greier jentene å løfte hverandre, som på den galopperende Think Twice, hvor Mr. Eon fra The High and Mighty gjester på vokal. Gjennomgående har jeg mest sans for Hesta Prynns white trash-uttrykk som leveres med selvsagt eleganse - ikke ulikt hvordan Debbie Harry gjorde det under Blondies glansdager.

Det er hip-hop av kvalitet å finne på All City, men vokalprestasjonene varierer for mye til at dette skal gå hjem hos det hvermanske publikummet, og det blir for lite nyskapning til at de hardbarkede hip-hopperne skal bry seg. Dermed befinner Northern State seg i et vanskelig mellanläge - ikke sært nok til å appellere hos de innovative og for skeivt for de streite. Kanskje kan singelen Girl For All Season redde utgivelsen, og hvis albumet blir husket når sommeren nærmer seg, kan Summer Never Ends føre til en salgsmessig opptur. Selv skal jeg sette på nettopp den låta når hengekøya skal innvies i 2005. I mellomtida arkiverer jeg Northern State mellom Beastie Boys og Luscious Jackson, og litt til høyre for Avenue D.

Drive-By Truckers - Brighter Than Creation's Dark

(New West)

I skuggen av lyset fortel dei nitten historier som avgjort tåler dagens lys, men som meir enn gjerne også søker mørkret.