Claudia Gomez

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En sjelden brasiliansk blomst spirer i Danmark

Multitalentet Vanja Santos leker seg med dansker og brasilianske jazztoner.

Sjelden hører man sangstemmer som er så lidenskapelige, skjærende og sjelfulle at de tilfører en sang noe nytt allerede ved første tone. Og når man trodde de var helt utvokst, vokser de enda mer.

Brasilianeren Vanja Santos er en slik sjelden blomst.

Det var kjærligheten som brakte henne til Danmark og europeiske musikksjangre. Og etter dette har hun blitt karakterisert som en brasiliansk utgave av Björk. I Brasil startet hun tidlig med musikk, og turnerte rundt med musikaler og egne show. Da hun flyttet til Danmark tok hun med seg både musikken og skuespillerkarrieren, og satte etter hvert sammen gruppen Yes Brasil. Hun har deltatt på flere ulike cd-utgivelser, og kom ut med sitt første soloalbum i 2001.

Album nummer to, Todas as Coisas, er kanskje ikke mest representativ for denne sammenligningen med Björk. Låtene skiller seg klart ut fra den funky og energiske I Say Time fra 2001. Derfor overrasker hennes andre soloalbum, som er mindre preget av improvisasjon og eksperimentering, både vokalt og instrumentalt. Santos har valgt en mer dempet og rolig stemning denne gangen. Og det er ikke nødvendigvis noe galt i det.

De fjorten låtene er dypt forankret i artistens brasilianske røtter, samtidig som hun også inspireres av europeiske jazztradisjoner og bossa nova. Klassikeren Time After Time er eneste engelske låt på albumet, hvor Santos blander inn sitt latinamerikanske særpreg og tilfører balladen noe nytt. Dette særpreget går igjen gjennom hele albumet, og gir oss klare assosiasjoner til Brasils jazzscene.

Santos har med seg danskene Jacob Fischer og Christian Sievert på akustisk gitar, samt Nikolai Land på kontrabass. De behersker sjangeren profesjonelt og lekent, med god hjelp av gjestemusikere på blant annet saxofon, tenorfløyte og tamburin. Brasilianeren Alfonso Correia topper det hele med pandeiro, ganza, cheguere, agogo og bongo. Burde jeg visst mer om disse instrumentene, kanskje? Vel, beklager. Men sydlandsk, beroligende og eksotisk blir det.

Og meget ufarlig. Arrangementene blir aldri så eksperimenterende at de kan miste mainstream-forankringen, og forstyrre denne bedagelige "kafestemningen". Dette gjør også at mange låter flyter forbi uten at jeg klarer å fange dem helt. Noe som helt klart også kan ha mye å gjøre med at jeg ikke er brasilianer selv?

Todas as Cosas representerer kanskje ikke så mye nytt, og har for mange gått noe ubemerket forbi, men Vanja Santos fortjener definitivt oppmerksomhet som soloartist. Den kraftfulle og særegne stemmen hennes kan bære alt. Og burde gå rett inn i brasilianernes sjel. Hun avslører også at hun har flere krefter å komme med, som lar vente på seg i denne settingen.

The Core - Vision

(Jazzaway)

Øs, pøs, faster, louder. Dette svinger av en annen verden, og denne debuten innfrir forventningene etter en serie voldsomme konserter.