Bee Gees
Beach Boys
Neil Young

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Det store musikalske arkivet

You can't conquer a world that's always been good to you, but let's go out and try anyway.

På debutplaten til Band of Horses Everything All The Time forfattet Mat Brooke to låter: I Go to the Barn Because I Like the og St. Augustine. Fra mitt perspektiv blant platens to vakreste tekster med klare referanser til Neil Young i god Zuma-form. Brookes evne til å fange opp motsetningene i det å forlate noe til fordel for noe annet har alltid vært hans sterkeste kort, og han er en låtskriver som oppfyller en lang tradisjon av hjerteknuste singer/songwritere med vanskelige narrative fortolkninger.

På Carissa's Wierd nest siste utgivelse Songs About Leaving er denne tematikken helt og fullt tilstede, og ut av låter som Sofisticated Fuck Princess Please Leave me Alone og September Come Take This Heart Away kan man lese (og høre) den spirende plattformen til hva som senere skulle bli Band of Horses.

Med sitt nye prosjekt Grand Archives søker Mat Brooke & co å finne tilbake til spillegleden som en gang gav de kicket til å bli musikere. På debutplaten med samme navn spiller derfor gruppen litt av hvert, og hele tiden med et åpent forhold til å plagiere andre. Her har du solskinnspop-referanser fra øverste hylle: The Mamas & Papas, The Turtles og ikke minst Beach Boys og Bee Gees. Kanskje ikke de mest originale valgene for et musikalsk lappeteppe i disse dager, men allikevel et spennende prosjekt ikledd Brookes tekster.

Det pompøse åpningssporet starter i et naturlig ingenmannsland hvor Brooke sammen med sine bandkollegaer spiller seg opp på en majestitisk høyde. En umiddelbar favoritt i mine ører, surret rundt et kvalt håp om muligheten for å utøve kjærlighet i en verden fylt av frykt og terror. Platen hopper så videre til den bittersøte Miniature Birds som er så tilgjengelig for radiolisting at det nesten blir litt for mye av det gode.

Det er også en gjennomgående faktor ved denne platen. For Grand Archives vil mye, og til å være et relativt nyetablert band med nybegynnerkontrakt hos det ikke lengre fullt så indierelaterte labelet Subpop blir ambisjonsnivået løftet litt for høyt denne gangen. Det blir nesten for velprodusert til å være noe eget, og låter til tider som en skoleflink hovedoppgave i indierockstruktur. De er utvilsomt en gruppe som vil bli hørt, og vil ha muligheten til å gjøre det på forskjellige måter, men ved første forsøk blir det også deres største problem: de har ingen egen musikalsk identitet.

Det betyr imidlertid ikke at de ikke evner å spinne frem noen alldeles nydelige melodier som på A Setting Sun og Sleepdriving som påminner meg om hvorfor jeg en gang falt pladask for både Carissa's Wierd og Band of Horses. Men de spiller seg også nesten utfor kanten på sitt monumentale referanseberg når de prøver seg på å lage en festivalschlager med The Crime Window eller finplukket estetikk på Index Moon.

Kort oppsummert kan Grand Archives derfor gjøres gjennom den mer eller mindre improviserte avslutningslåten Orange Juice. Hvor gruppen samler troppene og fremprovoserer et fengende magnum opus pakket av instrumenter og gjesteartister. På sitt beste er Grand Archives en samling musikere som ikke lengre trenger å spille for noen tilhørere, men snarere elsker å jamme for hverandre i studio.

Akkurat i den takningen vender jeg gjerne tilbake til Seattle for å være vitne til solen som reiser seg over en verden fylt av følelser. Og neste gang har jeg tro på at de også vil klare å nyansere den mer i riktig retning av en egen musikalsk identitet.

Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures

(RCA)

Queens of the Stone Age, Led Zeppelin og Nirvana bokstavelig talt i ett og samme band. Tiårets supergruppe? Mest sannsynlig.