[capsule review in English available]

XTC
Monochrome Set

Live 1980 - The Aller Værste (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

For oss betyr det litt mer...

The Aller Værste var ikke så fæle likevel, og har fortsatt musikalsk relevans et kvart århundre senere.

På slutten av 70-tallet jobbet Sverre Knudsen som stuer på Fornebu. Her foregikk jobbinga i forskjellige lag, og gjengen Knudsen var med i var kjent som "de aller værste". Da Johnny Banan Band skulle skifte band, tipset Per Vestaby i Veslefrikk dem om at en fint gruppenavn ville jo være The Aller Værste!

La oss først avlive en del myter rundt TAV og Materialtretthet. Mange har framhevet gruppa som det første store Bergens-bandet. Riktignok bodde de der en periode, men det er bare det at ingen av medlemmene kom fra Bergen - eksempelvis er Sverre Knudsen født i Oslo. Andre går rundt og sprer den villfarelsen om at TAV var den første norske new wave-gruppa. Men allerede i 1979 utkom 7000 Riff, en samling som dokumenterte tidlig Trondheimspunk (den kom et år for tidlig til å inkludere Wannskrækk). Den langt senere samlinga Anarki og Kaos (VOW, 1992) dokumenter flere tidlige punk- og new wave-band fra hompetitten-landet (Oslo Børs, Blaupunkt, Front Page, Rough Trade osv.). Andre vil ha det til at Materialtretthet er den første norske rock-klassikeren, hvilket kun kan hevdes av de mest dilettantiske musikkskribentene som glatt ignorerer 20 år med norsk rock! Sist og ikke minst: TAV var ikke de første som spilte inn et album med norske tekster. Det hadde blitt gjort allerede på 60-tallet og av noenlunde sammenlignbare band kan jeg nevne at både Veslefrikk og Nøkken skrev gode norske tekster, sistnevnte gruppe var heller ikke redde for å bruke dialekt!

Så får vi prøve å late som det er juletider i Norge i 1980. I løpet av det siste året har Young Lords gitt ut Same Shit, New Wrapping, Hærverk har gitt ut den sinte EPen Produkt Av 70-åra og TAV har platedebutert med singlen På Vei Hjem. Materialtretthet, også denne på eget selskap, blir utgitt noen måneder før Kjøtt gir ut sin først langspiller og er dermed en av de desidert første norske ny-veiv-albumene. Materialtretthet var en lang plate for sin tid med 17 spor og nærmere 50 minutters spilletid.

Etter en småtøysete lounge-piano start, fader Du Sklei Meg Så Nær Inn På Livet opp og gir oss tidenes første norske ska-rock (korriger meg hvis jeg tar feil her, folkens!), klart inspirert av de siste tingene til The Specials og Madness. Mot slutten av hvert vers er det til og med noe halvkomisk, surfrock-aktig over melodiføringen. Med TAV er veien fra spøk til alvor aldri lang, verken i tekst eller musikk! Det litt stikkende og tynne orgelet (traktert av Harald Øhrn og Sverre Knudsen) ligger sentralt i lydbildet hele tiden, omtrent som på platene til XTC i 1977 og 1978. Gitar-innspillene kan ofte være fulle av kødde-country og er beslektet med tidlig Monochrome Set. Ellers har både The Clash og Police etterlatt seg mange fingeravtrykk her, både på rytmeseksjonen og spredte gitar-temaer. TAV har også lært vel av deres tilpasning av ska og reggae til britisk ny-rock. Må Ha Deg viser alt dette mest konsist - det er fortsatt et av de mest fornøyelige eksemplene på effektiv musikalsk og språklig primitivisme på norsk!

TAV bruker ellers disco-bassganger og skjeve, Wire-inspirerte gitarer. Chris Erichsen og Lasse Myrvold spiller rett og slett underholdende; legg nøye merke til den jobben de gjør på for eksempel den 2 minutter lange Døgnflue. Av andre høydepunkter finner vi Dødelige Drifter, For Dem Betyr Det Lite, De Invalide og Bare Ikke Nok.

Plata låter fortsatt forfriskende bra nesten 25 år senere (deilig med synth-frie plater!). Her hører vi en gjeng unge amatører som knapt kan spille, men som vet hva de vil; nemlig å lage leken, halvt seriøs, halvt tøysende ny-rock med fordømt enkle melodier og som treffer deg i hodet og hjertet sånn omtrent annenhver gang! Tekstmessig var TAV godt nede på gateplan med tekster om øl og dop, det å bli rik og berømt, fomlete omgang med damer, men fremfor alt kvasi-intellektuelle tekster om ingenting! Sånn sett var TAV en direkte forløper for Raga Rockers, Jokke og Valentinerne og Dum Dum Boys.

TAV rakk å gi ut albumet Disniland I De Tusen Hjem og singelen Hakk før det hele var slutt i 1981. Senere har det imidlertid blitt flere gjenforeninger. Sverre Knudsen startet senere Løver og Tigre og The Beste. Han har siden 1989 skrevet en rekke bøker. Chris Erichsen var også med i Løver og Tigre, mens Lasse Myrvold ble med i førstebestningen av The Beste (som interessant nok også inkluderte Kjartan Kristiansen!). Myrvold utga i 1985 ei plate med gruppa Gøbbels A og Go som det er vanskelig å oppspore i dag.

Materialtretthet har vært utgitt på CD før, men ikke som nå med faksimiler av den originale tekst-inserten. Gamle gutter kan tekstene uansett, men nå er det anledning også for yngre lyttere til å kjøpe en bærepåsa med øl, sette stereoen høyt og skråle tekstene så langt utenfor takt og tone som mulig! Virkelig mange vil trenge denne plata!